Ulaşım: Paskalya'da grev yok mu? Bahn ve GDL birdenbire özgüvene kavuştu

EkoIte

Member
Trafik
Paskalya'da grev yok mu? Bahn ve GDL birdenbire özgüvene kavuştu





Görünüşe göre GDL ile Bahn arasında önümüzdeki hafta gibi erken bir tarihte bir anlaşma yapılabilir. Fotoğraf

© Jens Büttner/dpa


Tren makinistleri sendikası ile demiryolu yeniden müzakere ediyor ve hararetli tartışmanın ardından hafta içinde bir sonuç alınması bekleniyor. Ancak FDP iş anlaşmazlıkları konusundaki tartışmadan vazgeçmiyor.





Bu haber pek çok demiryolu yolcusunu rahatlatmış gibi görünüyor: Tren makinistleri sendikası GDL ve Deutsche Bahn tekrar birbirleriyle konuşuyorlar ve sadece bu da değil: yeni haftada bir anlaşma yapılması çok yakın. GDL patronu Claus Weselsky'nin sendikası o zamana kadar grevden kaçınmak istiyor. Altı grevin ardından aylardır kaynayan iş anlaşmazlığı Paskalya'dan önce yatıştırılabilir.



Şirket ve sendika Cumartesi günü yaptığı açıklamada, “Her iki taraf da gelecek hafta bir sonuç açıklayabileceklerinden emin” dedi. “O zamana kadar GDL başka saldırılardan kaçınacak.” Zaten birçok konuda anlaşmaya varıldı.


Grevsiz Paskalya dönemi mümkün


Toplu sözleşme taraflarının yeni tarzı demiryolu sürücülerine umut verebilir: Müzakerelerden önce koşulları kamuoyuna belirlemek yerine, bu sefer yeniden başlamaları bile bir sır olarak kaldı. Her iki tarafın da aynı şekilde gönderdiği mesajda, müzakerelerin “küçük bir daire içinde ve kapalı kapılar ardında” yapılacağı belirtildi. Müzakerelerin durumunun açıklanmaması kararlaştırıldı.


Haber aynı zamanda konuyla da alakalı çünkü bazı federal eyaletlerde Paskalya tatili Pazartesi günü başlıyor. Bu Haberin Detaylarıa karşı, Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing daha önce hava taşımacılığı ve demiryolu sendikalarına Paskalya barış anlaşmasına uyma çağrısında bulunmuştu. FDP'li politikacı Cumartesi günü Rheinland-Pfalz eyaleti parti konferansının oturum aralarında “Bir çözümün şimdi bulunması önemli” dedi. Toplu pazarlık çatışmalarının toplu pazarlık özerkliği çerçevesinde çözülmesi gerekecektir.


Pro Bahn yolcu derneği de onay aldı. Alman Basın Ajansı başkanı Detlef Neuß, “Öngörülebilir anlaşma her halükarda, daha fazla grev önlemi konusunda giderek daha az anlayışa sahip olan yolcuların çıkarınadır” dedi. Özellikle seyahatlerin yoğun olduğu Paskalya döneminde grevler, hareketlilik geçişi ve bir ulaşım aracı olarak demiryolu için bir engel teşkil edebilir. Neuß, “Yolcular zaten normal gecikmelerle yeterince sorun yaşıyor” dedi.


Arabuluculuk bile sonuç vermedi


Alman Lokomotif Şoförleri Sendikası (GDL) ve Deutsche Bahn, toplu pazarlık anlaşmazlığına bir çözüm bulmak üzere en son Şubat ayında birkaç hafta boyunca bir araya geldi. Eski Federal İçişleri Bakanı Thomas de Maizière ve Schleswig-Holstein Başbakanı Daniel Günther (her ikisi de CDU) bu aşamaya aracılık etti. Başlangıçta ikilinin müzakerelerin bu turunda yeniden moderatör olarak görünüp görünmeyeceği belirsizliğini koruyordu.


Özellikle GDL daha önce resmi tahkimi reddetmişti. Böyle bir durumda her iki taraf da öncelikle tahkim anlaşmasına varacaktır. Bu genellikle hakemin kararının her iki taraf için de bağlayıcı olduğu anlamına gelir. Bu, de Maizière ve Günther'in son müzakere turunda yaptıkları uzlaşma önerisi için geçerli değildi. Bu nedenle sendika bunu kabul etmedi.


Tartışma konusu olarak çalışma saatleri


Müzakerelerin özü, yakın zamanda GDL'nin aynı maaşı korurken vardiyalı işçilerin çalışma saatlerinin haftada 38'den 35 saate düşürülmesi yönündeki talebiydi. Demiryolu daha önce maddi kayıp yaşamadan 2028 yılına kadar çalışma saatlerini iki adımda 36 saate düşürmeye hazır olduğunu göstermişti. Ancak GDL patronu Weselsky bunu reddetti.


Sendika halihazırda iki düzineden fazla demiryolu şirketiyle haftada 35 saatlik çalışmayı öngören toplu sözleşmeler imzaladı. Ancak bunlar, federal mülkiyetteki demiryolu şirketinin de böyle bir anlaşmayı kabul etmesi şartına tabidir. Aksi takdirde mevcut sözleşmeler buna göre düzenlenecektir. Weselsky bunu önlemek istiyor.


GDL, Deutsche Bahn ile mevcut toplu pazarlık anlaşmazlığında altı kez endüstriyel eylem çağrısında bulundu. Son zamanlarda sendika, önceki grevlerden çok daha kısa sürede ilan ettiği sözde dalga grevine başvurdu.


FDP genel sekreteri grev yasalarında reform yapmak istiyor


FDP bir kez daha grev hakkı reformu çağrısında bulundu. Genel Sekreter Bijan Djir-Sarai “Bild am Sonntag”a yaptığı açıklamada, özellikle kritik altyapı söz konusu olduğunda “orantılılığın korunması ve geçmişte yaşadığımız gibi aşırı grev açgözlülüğünün gelecekte önlenmesi” önemli. Bunlar arasında zorunlu tahkim, net grev son tarihleri ve müzakerecilerin değiştirilme olasılığı gibi araçlar yer alıyordu. Federal hükümet yakın zamanda bu tür talepleri reddetti.


Deutsche Bahn'dan mesaj


dpa

#Konular