Trafik: Otobüs şoförleri aranıyor: On kişiden dördü yakında emekli olacak

EkoIte

Member
Trafik
Otobüs şoförleri aranıyor: On kişiden dördü yakında emekli olacak





Geçen yıl, otobüs ve tramvay şoförlerinden oluşan profesyonel grup, vasıflı işçi sıkıntısının keskin bir şekilde arttığını kaydetti. Fotoğraf

© Oliver Berg/dpa


Giderek daha fazla insan otobüs ve tren kullanıyor olsa da, direksiyon başında giderek daha az insan var. Yolcular bunu zaten birçok yerde hissediyor.





Kuzey Ren-Vestfalya'daki çeşitli taşımacılık şirketlerinin çalışanları geçen hafta çalışmayı durdurdu ve şehirlerdeki trafiği geçici olarak felç etti. Greve ek olarak tramvay ve otobüs şoförlerinin müzakerelerde baskı uygulamak için başka bir yolu daha var: Sektörde zaten her yerde personel sıkıntısı var. İşverenlerin, çalışanlarının işlerini daha çekici hale getirme yönündeki baskısı daha da artıyor. Berlin gibi diğer federal eyaletlerde, yakın zamanda sonuçlanan toplu pazarlığın ana teması daha cazip çalışma koşullarıydı.



Zaman bitiyor. Sektördeki vasıflı işçi sıkıntısının önümüzdeki birkaç yıl içinde önemli ölçüde kötüleşmesi bekleniyor. Almanya'da her on otobüs ve tramvay şoföründen dördü 55 yaşın üzerinde ve önümüzdeki birkaç yıl içinde emekli olacak. Bu, işveren bağlantılı Alman Ekonomi Enstitüsü'nün (IW) Nitelikli İşçilerin Güvencesine İlişkin Yetkinlik Merkezi'nin (Kofa) yakın zamanda yayınlanan bir çalışmasından ortaya çıkıyor. “Öngörülebilir gelecekte 54.500'den fazla otobüs ve tramvay sürücüsü iş piyasasını terk edecek. Başka hiçbir profesyonel alanda emekli olmak üzere olan çalışanların oranı bu kadar yüksek değil” dedi çalışma yazarı Jurek Tiedemann.


3.600 pozisyon boş


Yolcular, personel eksikliğinin etkilerini şimdiden hissetmeye başladı. Alman Ulaştırma Şirketleri Birliği (VDV) tarafından yapılan anketlerde, derneğin insan kaynakları komitesi başkanı Harald Kraus, Alman basınına yaptığı açıklamada, yakın zamanda her iki şirketten birinin “personel nedenleriyle zaman çizelgesini en azından geçici olarak kısıtladıklarını” belirttiklerini söyledi. Ajans. Bunun en belirgin örneği, yaklaşık iki yıldır sunduğu halk otobüsü sayısını sınırlamak zorunda kalan Berliner Verkehrsbetriebe'dir (BVG).


Geçen yıl, vasıflı işçi açığında en büyük artışı otobüs ve tramvay şoförlerinden oluşan meslek grubu kaydetti. Yaklaşık 3.600 pozisyon, uygun niteliklere sahip adaylarla doldurulamadı; bu oran, bir önceki yıla göre yüzde 89 artış gösterdi. Çalışma yazarı Tiedemann'a göre bu, hareketlilik geçişinin bir sonucu olarak artan personel ihtiyacına da bağlanabilir. Almanya genelinde şu anda otobüs ve tramvay şoförü olarak çalışan, sosyal güvenlik primine tabi yaklaşık 137.300 çalışan bulunmaktadır. Tiedemann, “Sorun şu: Emekli olan yaşlı çalışanlardan çok daha az genç çalışan taşınıyor” dedi.


Bu aynı zamanda orta vadede ulaştırma geçişini de tehlikeye atabilir. Daha fazla insanın otobüs ve trenlere binebilmesi için arzın bir noktada artması gerekecek. Ancak VDV'den Harald Kraus, şu anda arzın genişletilmesinden söz edilmediğini vurguluyor: “Sektör şu ana kadar arzda gözle görülür kesintileri önlemeyi başardı. Ancak şu anda zaman çizelgesindeki statükoyu korumak için mücadele ediyoruz.”


Uzmanlar, vasıflı işçi sıkıntısıyla mücadele etmek için çeşitli önlemler öneriyor. İşverenler iş ilanı verirken yaşlı insanlara daha spesifik olarak hitap etmelidir. Buna ek olarak, çalışanları daha uzun süre elde tutmak için yaşa uygun iş tasarımıyla teşvikler oluşturmak (ergonomik bir işyeri, sağlık yönetimi teklifleri, esnek çalışma saatleri ve evden ofis seçenekleri gibi) mantıklıdır. Son dönemde 55-64 yaş arası istihdam edilenlerin oranı arttı. 2023'te yüzde 57, 2013'te ise yüzde 43 oldu.


VDV uzmanı Kraus, nakliye şirketlerinin personel ararken zaten “tüm yolları denediğini” söyledi. “Örneğin, kariyer değiştirenlerin, mültecilerin veya gençlerin işe başlamasını kolaylaştırarak.” Sektör ayrıca daha fazla kadını mesleğe çekmeye ve genç nesle “güvenlik ve iklim koruma açısından avantajları göstermeye” çalışıyor.


Taşımacılık geçişi 110.000 yeni çalışan gerektiriyor


Rheinbahn gibi taşımacılık şirketleri gençlerin sorununu iyi biliyor. Toplam 3.500 çalışanı bulunan Düsseldorf şirketinde her üç ulaştırma hizmeti çalışanından biri önümüzdeki birkaç yıl içinde emekli olacak. Yönetim kurulu sözcüsü Annette Grabbe, “Bu, özellikle kariyer değişikliği yapanlar için cazip bir kariyer olanağıdır. Sürüş eğitimimiz aracılığıyla, insanların sosyal olarak tanınan bir mesleği öğrenmelerini ve üç ila altı ay içinde sorumlu bir görev üstlenmelerini sağlayabiliriz” dedi.


Bir teşvik olarak Rheinbahn kalıcı bir iş sözleşmesi sunuyor, sürücü eğitimi sırasında maaşın tamamını ödüyor ve ayrıca otobüs eğitimi sırasında sürücü ehliyeti masraflarını da karşılıyor. Şirkete göre şu anda 67 yaş ve üzeri yaklaşık 100 kişi Rheinbahn otobüslerinde veya trenlerinde mini-jober olarak çalışıyor. Essen Ruhrbahn ayrıca çalışanları daha uzun süre işlerinde tutmaya çalışıyor. Geçen yıl, standart emekliliğin ötesinde istihdama ilişkin çerçeve koşulları belirleyen bir şirket sözleşmesi imzalandı.


VDV tarafından yapılan bir ankete göre, çalışanların yaş nedeniyle işten ayrılmasının telafisi ve statükoyu korumak için 8.000'e kadar sürücünün işe alınması gerekecek. Taşımacılık geçişi için 2030 yılına kadar ülke çapında 110.000 çalışanın daha işe alınması gerekecek.


Federal hükümet yakın zamanda daha fazla AB üyesi olmayan vatandaşı işgücü piyasasına çekmek amacıyla düzenlemeleri gevşetti. 1 Mart'ta vasıflı işçi göç yasası yürürlüğe girdi. Üçüncü ülkelerden gelen kişiler, en az iki yıllık mesleki deneyime ve kendi ülkelerinde devlet tarafından tanınan bir mesleki veya üniversite diplomasına sahip olmaları durumunda, gelecekte Almanya'da çalışabilecekler. Almanya'da tanınan herhangi bir eğitime sahip olmanıza gerek yoktur.


Giderek daha fazla federal eyalette daha iyi çalışma koşullarına sahip yeni toplu sözleşmeler imzalanıyor. Şirketler ve sendikalar bunun daha fazla insanı toplu taşımada çalışmaya çekeceğini umuyor.


dpa

#Konular