Sorular ve Cevaplar: E-Yakıtlar – temiz çözüm mü yoksa çıkmaz sokak mı?

EkoIte

Member
Soruları cevaplamak
E-yakıtlar – temiz çözüm mü yoksa çıkmaz sokak mı?





“İklim koruması yakıt ikmali yapılabilir – Gelecek için E-Yakıtlar”: Bir arabaya e-yakıt bidonuyla yakıt ikmali yapılır. Fotoğraf

© Tom Weller/dpa


Üretilen yakıtlar, taraftarlar tarafından içten yanmalı motorlara sahip otomobiller için bir fırsat olarak görülüyor. Kulağa hoş gelen şey, ayrıntılı olarak, tartma meselesidir.





AB’nin 2035’ten itibaren içten yanmalı motorlara sahip yeni arabaların genel olarak yasaklanmasına ilişkin nihai kararı ertelendi. Ulaştırma Bakanı Volker Wissing’e göre, Almanya şu anda anlaşmaya varamaz.


AB Komisyonu’ndan, 2035’ten sonra yanmalı motorlarda iklim nötr sentetik yakıtların nasıl kullanılabileceğine dair bir teklif talep ediyor. Bu “e-yakıtlar”, içten yanmalı motorları temiz enerjiyle yakmanın bir yolu olabilir. Soru, bunun ne kadar yararlı olduğu olmaya devam ediyor.


E-yakıtlar nelerdir?


Bunlar yapay olarak üretilen yakıtlardır (Elektroyakıtlar). Teknik olarak, hidrojen genellikle elektrik kullanılarak sudan üretilir. Karbon dioksit ile birleştiğinde, yakıt – kimyasal bileşiğin türüne bağlı olarak – dizel, benzin veya kerosen özelliklerine sahip olabilir.


Bu tür sentetik yakıtlar sürdürülebilir mi?


Bu, tabanınıza bağlıdır. Yakıtlar, yalnızca elektrik fosil kaynaklardan değil, yenilenebilir kaynaklardan – örneğin rüzgar enerjisi, güneş sistemleri veya hidroelektrik santrallerden – geliyorsa, üretimde iklim-nötr olarak kabul edilir. E-yakıtların üretimi için atmosferden karbondioksit çıkarılabilir. Ancak bu ayırma, havadaki CO2 konsantrasyonu çok düşük olduğu için enerjiye de mal olur. E-yakıtların motorlarda yanması, fosil kaynaklardan elde edilen yakıtlar kadar çevreye zararlı egzoz gazları üretir. Sadece daha düşük bir kurum salınımı mümkündür.


Üretim için tipik olan nedir?


Şimdiye kadar pilot tesisler var, teknoloji geliştirme aşamasında. Üretim çok enerji yoğundur. Her durumda, çok fazla elektrik gereklidir. TU Bergakademie Freiberg’den mühendisler, 100 kilometrede 5 litre e-yakıt tüketimi ile yakıtı üretmek için yaklaşık 50 kilovat saat elektrik gerekebileceğini hesaplıyor. Elektrik sağlayıcılarına göre bu, Almanya’da bekar bir hanenin aylık tüketiminin yarısına tekabül ediyor.


ADAC’a göre e-yakıt üretiminde yüksek verim kayıpları yaşanıyor. Sonunda, tüm zincirde kullanılan enerjinin sadece yüzde 10 ila 15’i kaldı. Bir e-arabada, çıkış enerjisinin yüzde 70 ila 80’i tekerleğe ulaşır. Bu nedenle e-yakıtlar, bugün mevcut olan e-arabalardan en az beş kat daha fazla enerji tüketiyor.


E-yakıtlar Almanya’da üretilebilir mi?


ADAC’a göre, bir üretim tesisinin inşası yalnızca teknolojik bilgi birikimine değil, aynı zamanda çok fazla zaman, yer ve muazzam miktarda paraya mal olur. Bergakademie Freiberg bir pilot tesis işletiyor. Mühendisleri, Almanya’da büyük ölçekli üretimin mümkün olacağını varsaymıyor. Çünkü yeterli “yeşil” elektrik eksikliği var. Bununla birlikte, e-yakıtlar kolayca depolanabilir ve taşınabilir, bu nedenle üretim yerleri belirleyici değildir.


Teknoloji pratikte işe yarıyor mu?


ADAC, e-yakıtları 2022 yazında kullanılmış bir VW Golf VII 1.4 TSI’da test etti. Birkaç bin kilometrenin üzerinde, fosil yakıtlara kıyasla teknik özellikler, performans ve sürüş davranışında gözle görülür bir fark yoktu. Mevcut dolum istasyonu sistemi, karışım veya saf halde e-yakıt satışı için uygun görülüyor. Bununla birlikte, öngörülebilir gelecekte, şu anda tescilli olan içten yanmalı motorlara sahip arabaları sürmek için yeterli e-yakıt olmayacak.


savunanlar ne diyor?


Şili’de büyük bir pilot tesise yatırım yapan spor otomobil üreticisi Porsche’ye göre, gelecekte e-yakıtlarla içten yanmalı motorlardaki fosil CO2 emisyonlarının yüzde 90’a varan oranı azaltılabilir.


Madeni yağ ve enerji sektörünün sesi olan Almanya’daki orta ölçekli enerji sektörü, verimlilik konusunda sadece bireysel yolculuğun ne kadar enerji tükettiğinin dikkate alınmaması gerektiğini savunuyor. Bu, bir aracın üretiminden kilometresine ve geri dönüşümüne kadar ne kadar enerjiye ihtiyaç duyulduğu ve ne kadar CO2 ürettiği ile ilgilidir. Bu konuda e-yakıtlar diğer teknolojilere göre daha iyi performans gösterdi.


Bergakademie Freiberg’e göre, şu anda dünya çapında içten yanmalı motorlu yaklaşık 1,4 milyar araç var. Alternatif araçların üretimi için muazzam miktarda enerji harcamadan kısa sürede tamamen ortadan kalkmaları neredeyse imkansızdır. Sentetik yakıtlar bu nedenle içten yanmalı motorlar için bir çözüm olabilir. Ancak, örneğin egzoz emisyonları nedeniyle şehirlerde bir anlam ifade etmiyorlar. Mercedes veya VW gibi otomobil üreticileri, elektrikli otomobilin uzun vadede galip geleceğini varsayıyorlar.


Eleştirmenler ne diyor?


Çevre ve Doğayı Koruma Federasyonu için, e-yakıtlar trafik dönüşü için bir alternatif değil. Sentetik yakıtlar daha iyi sadece kaçınılmaz hava ve gemi trafiği için kullanılmalıdır. Greenpeace, e-yakıt olasılığını karşılanamayacak bir temiz enerji israfı olarak adlandırıyor. Heinrich Böll Vakfı, “yeşil” hidrojenin nadir bir kaynak olduğunu, enerji geçişi için bir tür şampanya olduğunu savunuyor. Arabalar için değil, kilit endüstriler için kullanılmalı.


dpa

#Konular