Emirates patronuna göre Boeing'deki sorunlar “buzdağının sadece görünen kısmı”

EkoIte

Member
Uçak üreticisi Boeing'de arızalar devam ederken, başka bir olayda da 50 kişi yaralandı. Emirates patronu Tim Clark, Boeing'i temelde yanlış kararlar vermekle suçluyor.




Bu makale Capital dergisinden uyarlanmıştır ve on gün boyunca burada mevcuttur. Daha sonra yalnızca www.capital.de adresinden okunabilecektir. Sermaye buna aittir yıldız RTL Almanya'ya.



Beyaz saçlı Tim Clark, uzun bir masanın başındaki parlak kırmızı Emirates vitrininin önünde takım elbise ve kravatıyla oturuyor. 74 yaşındaki İngiliz, 20 yıldır Dubai Emirliği'nin devlet havayolu şirketinin başkanlığını yapıyor. Ellerini masanın üzerinde kavuşturmuş, Airbus A380 ve Boeing 777 uçaklarının minyatür modelleri önünde sıralanmış durumda. Bunlar dünyanın en büyükleri ve Emirates filosunun önemli bir parçası.


Ancak Amerikalı uçak üreticisi Boeing'de kusurların listesi aylardır uzadıkça uzuyor. Daha bugün, Sidney'den Auckland'a giden Boeing 787-9 Dreamliner uçağında 50 kişinin yaralandığı görülüyor. Etkilenen Şili havayolu şirketi Latam Airlines'ın Yeni Zelanda Radyosu'na söylediği gibi, “teknik bir sorun” şiddetli türbülansa neden olmuştu. Yolcuların çoğu emniyet kemeri takmıyordu ve diğer yolcuların ifadesine göre bazıları kabinin içinden bile uçarak geçmişti.


Boeing'in daha yeni bir uzun mesafe uçağı olan 787-9 güvenli bir şekilde inmeyi başardı ve çoğu sadece hafif yaralandı. Ancak her şey hala bir korku hikayesi; özellikle de uçak üreticisinin mevcut sorunları göz önüne alındığında. Ocak ayında, 737 Max'in kalkışından kısa bir süre sonra Alaska Havayolları uçağının gövdesinden bir parçanın çıkmasıyla sonuçlanan felaket, Boeing'in üretimindeki büyük kalite eksikliklerini acımasızca ortaya çıkardı.

C919 Çin

Yolcu makinesi C919
Nefes kesici derecede gereksiz mi yoksa bir güç sembolü mü? Çin ilk yolcu uçağından memnun




30 Mayıs 2023


O günden bu yana ABD'deki birçok otorite soruşturma yürütüyor, Boeing üretimini azaltmak zorunda kaldı ve şu anda elbette havayolları da dahil olmak üzere her yönden yakından izleniyor. Onlar için bu, sipariş ettikleri uçak için daha da uzun süre beklemeleri gerektiği anlamına geliyor. Emirates'in patronu Clark hâlâ uçağına sahip olmak istiyor ama Berlin'deki ITB Uluslararası Turizm Borsası'nda söylediği gibi “eski yöntemle”. Bu durumda “eski” her şeyden önce güvenli anlamına gelir. Boeing'e nihayet doğru öncelikleri belirlemesi çağrısında bulunuyor.


Boeing Clark için “doğru yönde” yolda




Clark havacılık endüstrisini neredeyse herkesten daha iyi biliyor. Berlin'de bir grup basın temsilcisine, Boeing'de son yıllarda yaşanan bazı gelişmelere şaşırdığını söyledi. Bununla örneğin Boeing'in genel merkezini Seattle'daki genel merkezinden Chicago'ya taşıdığını veya yeni 787 uçağının Seattle'da değil, sendikaların daha az güçlü olduğu Güney Carolina'da üretileceğini kastediyor.


Buna ek olarak, Boeing artık birçok uçağın gövdesini kendisi üretmiyor, bunun yerine uzun süredir dış kaynaklı tedarikçi olan Spirit Aerosystems'i üretiyor. Clark, “Bu, teknolojimizi ve havayolu operasyonlarımızı başka birine bırakacağız demek gibi bir şey. Bu bizim düşünce tarzımızda tabu” diyor. “Fakat Boeing'in yaptığı da tam olarak buydu ve sanırım o zamandan beri bu onlar için bir sorun oldu.”


Havacılık uzmanı ve uzun süredir Boeing sözcüsü olan Heinrich Großbongardt'ın Ocak ayındaki olaydan sonra Capital için açıkladığı gibi, Boeing'de finans ve teknoloji ayrımı son yıllarda giderek zayıfladı. Sonuç olarak, giderek daha az sayıda mühendis işin başındaydı. Großbongardt, “Bu, üretimde birçok yanlış karara ve kalitenin uzun süre bozulmasına yol açtı” diyor. “Şimdi işleri tersine çevirmeye çalışıyorlar ama bu uzun bir yol.” En azından Boeing şimdi Sprit Aerosystems'i tekrar satın almak ve böylece gövde yapısını kendine geri getirmek istiyor, Clark için “doğru yönde atılmış bir adım”.


Yeni uçakların teslimatında yıllar süren gecikmeler




Ocak ayında parçası kopan 737 Max'in gövdesi de Spirit'ten gelmişti. ABD kaza araştırma kurumu NTSB, yırtık kısımda dört önemli cıvatanın görünüşe göre eksik olduğunu tespit etti. Olayın ardından Federal Havacılık İdaresi (FAA), Boeing'in Max serisinin üretimini daha da genişletmesini yasakladı.

Boeing 737 Maksimum

Uçak üreticisi krizde
Eski çalışanlar Boeing'e karşı uyarıyor: “Kesinlikle Max uçağı uçurmam”




31 Ocak 2024


Boeing aslında Max uçağının yapım hızını artırmak istiyordu: Bir yandan en azından rakibi Airbus'a yetişmek, diğer yandan nakit akışını güvence altına almak. Çünkü teslimatlar şirketin ekonomik başarısı için hayati önem taşıyor ve Boeing burada geride kalıyor. ABD'li havayolu Delta, Temmuz 2022'de yaklaşık 13,5 milyar dolara 100 737 Max 10 uçağı satın alacağını duyurdu. Delta patronu Ed Bastian Pazar günü “Bloomberg” ajansıyla yaptığı röportajda teslimatın 2027'ye kadar gerçekleşemeyeceğini söyledi.


Alman havayolu Lufthansa'nın da olağanüstü siparişleri var, Clark, Emirates için 200'ün üzerinde yeni uçak bekliyor. Yeni 777-9'un teslimatları şimdiden beş buçuk yıl gecikti; Mevcut teslimat tarihi gelecek yılın ekim ayıdır. Ancak buna uyulup uyulmayacağı zaten tartışmalıdır. Bunun nedeni Boeing'deki daha sıkı güvenlik kontrolleri ve cezai soruşturmalardır.


Önceki sorunlar “buzdağının sadece görünen kısmı” mı?




Boeing'deki çok sayıda arıza, rakamların uçak üreticisi için ikincil bir sorun olduğunu gösteriyor. Clark, Boeing'e şöyle sesleniyor: “Nakit akışı, bilanço, temettüler veya ikramiyeler konusunda endişelenmeyin.” “Şirketin gerçekte neler üretebildiğine bir bakın. Ne daha fazlası ne daha azı.” Boeing'in artık fabrika salonlarında neler olup bittiğini öğrenmesi, doğru “ruhu” yeniden sağlaması ve “kollarını sıvayan insanlara” ihtiyacı var. Clark, “FAA bir şey bulursa bu, bunun buzdağının sadece görünen kısmı olduğunu gösterir” dedi. “Bu yüzden utanmadan tüm üretim sürecini parçalamak zorundalar. Sanırım herkes bunu görmekten mutlu olacaktır.” Süreçteki tüm eksikliklerin düzeltilmesinin ne kadar süreceği Boeing'in hangi kaynaklara yatırım yaptığına bağlıdır.

Öğrenciler kayıp Malezya Havayolları Uçuşu MH370'i tasvir eden üç boyutlu bir sanat eseri etrafında toplanıyor

On yıl sonra
MH370 sefer sayılı uçağın kaybolmasıyla ilgili en tuhaf teoriler




8 Mart 2024


Son haftalarda Boeing'i çevreleyen çok sayıda olay, üretim ve kalite sürecinin temelden elden geçirilmesinin gerekli göründüğünü gösteriyor. Daha geçen Cuma, United Airlines'a ait bir Boeing 777, San Francisco'dan kalktıktan sonra tekerleğini kaybetti ve planlandığı gibi Japonya'ya uçmak yerine doğrudan Los Angeles'a inmek zorunda kaldı. Yılın başında bir Delta Air Boeing 757 de kalkıştan kısa bir süre önce tekerleğini kaybetmişti.


United'ın olaydan sonra belirttiği gibi yolcu uçakları eksik veya hasarlı lastiklerle de iniş yapabiliyor. Geçen ay bir Airbus uçağı lastiksiz indi. Ancak bu aksilikler diğerlerinin arasında yer aldığı için Boeing'in sorunlarının altını çiziyor.


Kazalardan sonraki karşılaştırma söz konusu olabilir




2018 ve 2019'daki iki Boeing 737-Max kazasından bu yana Boeing, FAA'nın sıkı denetimi altındaydı. O dönemde 2,5 milyar dolarlık bir anlaşmaya varılmıştı. Bu, diğer şeylerin yanı sıra, Boeing'in herhangi bir hukuki sorun yaşamayacağını ve tüm resmi soruşturmalarda işbirliği yapacağını öngörüyordu.


Mart ayı başında FAA, 737 Max serisinin bizzat Boeing ve önemli tedarikçi Spirit Aerosystems tarafından üretimi sırasında birçok durumda kalite kontroldeki olası eksikliklerin fark edildiğini duyurdu. Ayrıca hafta sonu ABD Adalet Bakanlığı'nın da soruşturma başlattığı duyuruldu. Wall Street Journal'ın haberine göre araştırmacılar, kırık gövde kısmıyla ilgili olarak Alaska Havayolları yolcuları, pilotları ve kabin ekibiyle temasa geçti. Bu da açıkçası yatırımcıları tedirgin ediyor. Pazartesi günü Wall Street'teki piyasa öncesi işlemlerde uçak üreticisinin hisseleri yüzde iki oranında iyi bir düşüş yaşadı.


Uçuş korkusuna karşı kontrol listesi

Bu şekilde güvenli uçarsınız





ABD Adalet Bakanlığı, kazaların ardından Boeing'in anlaşmada verilen taahhütleri ihlal ettiği sonucuna varırsa, o dönemdeki yalan beyan iddiaları yeniden gündeme gelebilir ve şirketin denetimi genişletilebilir.


Ancak Emirates patronu Clark, birçok rapor ve açıklamanın ardından mesajın Boeing'e ulaştığına inanıyor. “Gerekli adımların atılacağına ve her şeyin kurtarılabileceğine inanıyorum” diyor, muhtemelen öyle olmasını umuyor. Sonuçta onun da en az Boeing kadar acilen yeni Boeing 777-9'a ihtiyacı var. A380 sonsuza kadar uçmayacak ve Clark yıllardır havadaki koltukların gelecekte kıt hale gelebileceği konusunda acilen uyarıda bulunuyor.

#Konular