Çalışma: Otomobil şirketleri rekor rakamlara ulaşıyor – sorunlar gözle görülür

EkoIte

Member
çalışmak
Otomobil şirketleri rekor rakamlara ulaşıyor; sorunlar gözle görülür durumda





Geçtiğimiz yıl dünyanın en büyük otomobil şirketleri arasında en kârlı olanı Mercedes-Benz oldu. Fotoğraf

© BeHaberler Weißbrod/dpa


Genel olarak, dünyanın en büyük otomobil şirketleri satışlarda ve karlarda önemli artışlar kaydediyor. Ama sektörün sorunları var. Araç almak isteyen herkes bu imkandan yararlanabilir.





Yapılan bir analize göre dünyanın en büyük otomobil şirketleri geçen yıl satış ve kâr açısından rekorlar kırdı. Ancak denetim ve danışmanlık şirketi EY'nin yaptığı araştırmaya göre, son çeyrekte sektörde yavaşlama işaretleri görüldü. EY, mevcut analiz için en büyük 16 otomotiv şirketinin finansal göstergelerini değerlendirdi.



Yüksek yeni otomobil fiyatları ve yüzde 7'lik satış artışı sayesinde şirketler, 2022'ye göre yüzde 13,7 artışla iki trilyon avroluk iyi bir toplam satış elde etti. Faiz ve vergi öncesi kazanç (EBIT) yüzde 15 gibi iyi bir artış göstererek yaklaşık yüzde 15'e ulaştı. 176 Milyar Avro. Ancak artışların önemli bir nedeni özel bir etkiydi: Zayıf yen, Japon otomobil şirketlerinin karlarını yaklaşık üçte iki oranında artırmasına ve satışlarını yüzde 22 oranında artırmasına yardımcı oldu. Geri kalanı daha az dinamikti: Alman imalatçılar toplam yüzde yedilik bir kâr artışı kaydederken, ABD şirketlerinin kârları neredeyse yüzde 30 oranında düştü.


Kârlılık hafif arttı: Faaliyet kârını satışlarla ilişkilendiren ortalama FVÖK marjı yüzde 8,6 oldu. Bu, üst üste üçüncü yıldır yüzde sekizin üzerinde bir seviyede kaldığı anlamına geliyor. Karşılaştırma için: Korona salgınının patlak vermesinden önceki beş yılda kar marjı ortalama yüzde 5,5 idi.


Mercedes-Benz en karlı otomobil şirketi


Geçen yılın en kârlı otomobil şirketi ise yüzde 12,8 ile Mercedes-Benz oldu. Stuttgart merkezli şirket, sıralamada Opel'in ana şirketi Stellantis'in (yüzde 12,1) ve BMW'nin (yüzde 11,9) önünde yer alıyor. İkinci ve üçüncü sıranın aksine Stuttgart'ın marjı bir önceki yıla göre düştü. Ancak Tesla en büyük düşüşü 2023'te kaydetti: Elektrikli otomobil üreticisinin marjı bir önceki yıla göre yüzde 16,8'den yüzde 9,2'ye düşerek şirketi orta sıralara yerleştirdi. Volkswagen Grubu onuncu sıraya yerleşti. ABD'li otomobil üreticisi Ford ise son sırada yer aldı.


Ancak dördüncü çeyrekte tablo tüm yıla kıyasla daha da karanlıklaştı: Satışlar ortalamanın yüzde dokuz altına düştü ve kârlar yüzde beş düştü. EY pazar gözlemcisi Constantin Gall şunları söyledi: “Geçen yıl sektör, yüksek yeni araç fiyatlarından ve yenilenen teslimat kabiliyetinden yararlanabildi. Ancak sektörün karşı karşıya olduğu sorunlar da giderek daha açık hale geldi.”


EY uzmanı sektörün çeşitli sorunlarla karşı karşıya olduğunu düşünüyor


Gall, zayıflayan ekonomiyi sektör için bir sorun olarak tanımladı. Bu nedenle yeni araba satışları Corona öncesi seviyelerin çok altında: Geçen yıl üreticiler yaklaşık 66 milyon araba sattı ve 2019'da neredeyse 76 milyon araç vardı. Sonuç: “Kapasite fazlası şu anda üreticiler için olduğu kadar tedarikçiler için de gerçek bir sorun. Ve şu anda talepte gerçek bir artışa yol açabilecek bir ekonomik iyileşmeye dair hiçbir işaret yok” dedi Gall.


E-mobilitenin yavaş yavaş artması iş dünyası üzerinde de baskı yaratıyor: “Elektrikli arabalara olan talebin hızlı bir şekilde artması umuduyla milyarlarca yatırım yapıldı ve şimdi siyasette, endüstride ve diğer kesimlerde şüpheler artıyor.” Müşteriler” dedi Gall. Şu anki milyarlarca dolarlık kar neredeyse tamamen içten yanmalı motor modellerinden kaynaklanıyor. Endüstrinin elektrikli arabalardan gerçek para kazanması uzun zaman alacak.


Ayrıca Çin'deki satışlar da duraklıyor: Volkswagen ve BMW hariç, incelenen tüm üreticiler 2023'te Çin pazarında daha az otomobil satmış olacak. Buradaki satışlar ortalama olarak yüzde 5,4 düştü. Gall, Çinli elektrikli otomobil üreticilerinin kendi pazarlarındaki yerleşik üreticilere giderek daha fazla saldırdığını söyledi. Önümüzdeki yıllarda bu zorluk daha da büyüyecek.


Dudenhöffer: Araba üreticileri ve satıcıları alıcıların mahkemesine çıkıyor


Sektördeki kapasite fazlası tüketiciler için de bir avantaj olabilir: EY'ye göre giderek daha fazla üretici, fiyat indirimleri, ucuz finansman teklifleri ve özel modellerle müşterileri otomobil bayilerine geri çekmeye çalışıyor. Gall, “Rekabet yine büyük ölçüde fiyata dayalı” dedi.


Araba uzmanı Ferdinand Dudenhöffer de bunu gözlemliyor. Dudenhöffer, şu anda iyi teklifler olduğunu ancak çoğunlukla içten yanmalı motorlara yönelik olduğunu söyledi. İnternet komisyoncuları Nisan ayında Almanya pazarında bu modellerde ortalama yüzde 16,9 indirim yaptı. Bu, hâlâ teslimatta darboğazların olduğu geçen yıla göre önemli ölçüde daha fazla. Ancak karşılaştırılabilir elektrikli modellerde yalnızca yüzde 12,6 indirim vardı.


Dudenhöffer'e göre içten yanmalı motorlar için yüzde bir ila iki puanlık artışlar hala düşünülebilir. “Fakat ağaçlar gökyüzüne kadar büyümeyecek. Araba üreticileri ve satıcıları araba alıcılarının ilgisini çekiyor, ama her fiyattan değil.” Araştırma için uzman, bağımsız yeni otomobil komisyoncularının internet üzerinden seçilen modellerde sunduğu indirimleri belirledi. On bir üreticinin 15 içten yanmalı motor ve elektrikli modeli incelendi.


dpa

#Konular