Ulaşım: “Noel barışı” sona erdi – demiryolu grevleri yakında yeniden mümkün

EkoIte

Member
Trafik
“Noel barışı” sona erdi – demiryolu grevleri yakında yeniden mümkün





Bu Pazar, sözde Noel ateşkesi, Deutsche Bahn'daki toplu pazarlık anlaşmazlığıyla sona erdi. Fotoğraf

© Federico Gambarini/dpa


Bu Pazar, sözde Noel ateşkesi, Deutsche Bahn'daki toplu pazarlık anlaşmazlığıyla sona erdi. Yolcular açısından demiryoluna ilişkin belirsizlik devam ediyor.





Raylardaki belirsizlik bu pazartesi günü yolcular için yeniden başlayacak. Daha sonra Alman Lokomotif Şoförleri Birliği'nin (GDL) kendi kendine uyguladığı “Noel ateşkesi”, Deutsche Bahn ve diğer şirketlerle toplu pazarlık anlaşmazlığıyla sonuçlandı. Bu nedenle hafta başından itibaren yeniden grev yapılması mümkün. GDL'nin Noel öncesinde üyeleri arasında yaptığı başarılı oylamanın ardından grevler eskisinden çok daha uzun sürebilir. Katılımcıların yaklaşık yüzde 97'si süresiz grev lehinde konuştu.


Muhtemelen en azından Çarşamba gününe kadar grev olmayacak


En azından Pazartesi ve Salı günleri Almanya'da tren trafiği her zamanki gibi işleyecek. DBB patronu Ulrich Silberbach'a göre, GDL'nin de üyesi olduğu Alman Kamu Hizmeti Birliği'nin (dbb) önemli bir konferansı, demiryolundaki endüstriyel anlaşmazlıklar yüzünden tehlikeye atılmamalı. Silberbach birkaç gün önce “Kölner Stadtanzeiger” gazetesine verdiği demeçte, “Noel'den önce Claus Weselsky ile Köln'deki konferansta grev olmayacağı konusunda anlaşmıştım” dedi. “Giriş ve gidiş garanti. Sonrasında ne olacağı artık benim elimde değil.”


En geç Çarşamba gününden itibaren herhangi bir zamanda raylara grev yapılması beklenebilir. Özellikle toplu iş sözleşmesi anlaşmazlığında iki tarafın yakınlaşması şu anda öngörülemediğinden. Demiryolu önceki teklifini Cuma günü tekrar genişletmişti. İlk kez GDL'nin talep ettiği çalışma saatlerinde bir azalmaya gitti. Ancak Grup İnsan Kaynakları Direktörü Martin Seiler, talep edilen ücret tazminatının tamamı hakkında hâlâ hiçbir şey bilmek istemiyor.


Tartışma noktası: tam oturum açma telafisi ile daha kısa çalışma saatleri


GDL'nin temel talebi, vardiyalı çalışanların çalışma saatlerinin ücret kaybı olmaksızın haftada 38 saatten 35 saate düşürülmesidir. GDL, iki küçük demiryolu şirketi olan Netinera ve Go Ahead ile halihazırda böyle bir anlaşmaya vardı. Sendika lideri Claus Weselsky'ye göre bu sonuçları tüm sektöre örnek olarak uygulamak istiyor. Birkaç hafta önce “Piyasada benzer anlaşmalar elde etmeye kararlıyız” dedi. “Bırakmayacağız.”


Geçtiğimiz Cuma günü demiryolu, çalışma saatleri için mevcut seçim modellerinin genişletilmesini önerdi. Şu ana kadar çalışanlar daha fazla para mı, daha fazla tatil mi, yoksa haftada daha az çalışma günü mü istediklerine karar verebiliyorlardı. Haftalık çalışma saatlerinizi 39'dan 37'ye düşürebilirsiniz ama yüzde 5,7 daha az maaş alırsınız. Demiryolu artık bu modda haftalık çalışma saatlerini 35 saate kadar azaltma olanağı sunuyor. İsterseniz biraz daha fazla para karşılığında haftada 40 saate kadar da çalışabilirsiniz.


Seiler, çalışma saatlerinin kısaltılmasına karar veren herkesin, toplu olarak kabul edilen ücret artışı konusunda taviz vermek zorunda kalacağını vurguladı. Grup, GDL'nin talep ettiği ücret tazminatının tamamını reddetmeye devam ediyor.


Fairtrain ile ilgili hukuki anlaşmazlık


Çatışma, demiryolunun Hessen Eyalet İş Mahkemesi'nde açtığı bir davayla da daha da kötüleşti. Şirket bunu geçen Salı günü sundu. Demiryolu, GDL'nin yaz aylarında kurduğu Fairtrain kooperatifine karşı harekete geçiyor. Weselsky'ye göre kiralama şirketinin amacı tren makinistlerini demiryolundan kaçırıp kendi tarife koşulları altında demiryolu şirketlerine ödünç vermek. Demiryolu bunu bir çıkar çatışması olarak görüyor ve şirketin bakış açısına göre artık hem işveren hem de sendika olarak hareket eden GDL'nin toplu pazarlık yeteneğini sorguluyor.


Hukuki anlaşmazlık yalnızca marjinal olarak toplu pazarlık anlaşmazlığından kaynaklanan belirli sorularla ilgilidir. Zaten demiryolu grevleri önleyemez. Ancak bunun, demiryolunun GDL ile yapmaya devam ettiği gelecekteki toplu sözleşme üzerinde etkisi olabilir.


dpa

#Konular