Tibet: Çin’in Tibet’teki altyapı planı doğası gereği ‘çift kullanımlı’: rapor

RAnna

Global Mod
Global Mod


LHASA: Çin’in 2025 yılına kadar 4.000 kilometrelik demiryolu hattı ve 2035 yılına kadar 59 yeni havaalanı ve 300 helikopter pisti inşa etmeyi amaçlayan yeni altyapı planı çaprazlama olacak Tibet Özerk Bölgesi (TAR), ülkenin birliklerini hızlı bir şekilde konuşlandırmasına ve Pekin’in Tibet’in kültürel asimilasyonuna yönelik stratejisini gerçekleştirmesine yardımcı olacağı için “ikili kullanım” özelliğine sahiptir. Tibet Sağ Kolektifi bildirildi.
Tibet’teki hızlı altyapı büyümesi, ülkenin Çin Halk Cumhuriyeti’nin (ÇHC) iddialı hedefine hizmet etmesi için açık bir yoldur.
Göre Tibet Politika EnstitüsüÇin, bu altyapı stratejisinin tüm muhalefet ifadelerini ezmeye yardımcı olacağını ve nihayetinde Tibetlilerin Tibet içindeki ve dışındaki direnişini bastırıp parçalayacağını umuyordu. Çinli göçmen işçilerin akını ve hızlı kentleşme nedeniyle Tibet’teki Lhasa gibi şehirler, Tibetliler ve Çinliler arasında artan bir karşılıklı evlilik eğilimi görüyor.
Tibet Right Collective’in bildirdiğine göre Çin, 14. beş yıllık planı (2021-25) kapsamında TAR’da 1.000 km çift hatlı demiryolu hattı dahil olmak üzere 2035 yılına kadar 5.000 km veya daha fazla demiryolu ağı inşa etme planı yaptı.
TAR şu anda yalnızca üç demiryolu hattı işletmektedir: Temmuz 2006’da açılan Qinghai-Tibet Demiryolu, 2014’te açılan Lhasa-Shigatse Demiryolu ve 2021’de açılan Lhasa-Nyingtri Demiryolu. rapora göre, TAR’ın 2021 yılı sonu itibarıyla 1.359 kilometrelik demiryolu hattı kullanımdaydı.
Ancak rapora göre, demiryolu ağı TAR’daki tüm valilik ve şehir düzeyindeki idari bölgeleri kapsayacak ve Sincan, Çinghay, Siçuan, Yunnan ve diğer komşu illerin yanı sıra sınır boyunca büyük kara limanlarına kolay erişim sağlayacak.
Rapora göre TAR, Çin ile Güney Asya ülkeleri arasındaki uluslararası demiryolu kanalını açmak için Güney Asya’ya uluslararası bir demiryolu koridoru inşa etmeyi de planlıyor.
2025 yılında açılması beklenen başlıca yeni demiryolu hatları arasında Sichuan Eyaletindeki Ya’an ile Sichuan-Tibet Demiryolunun TAR’daki Nyingtri şehri arasındaki bölüm, Sincan-Tibet Demiryolunun TAR’daki Shigatse ile Pelku Gölü arasındaki bölüm ve Tibet Sağ Kolektifi raporuna göre, Yunnan-Tibet Demiryolunun İlçeden Ranwu Gölü’ne bölümü.
Çin, 1990’lardan beri Çin Komünist Partisi (ÇKP) hükümetinin “Tibet’te altyapı inşa etmeye, özellikle demiryolları, karayolları ve havaalanları gibi bağlantılara benzeri görülmemiş bir ölçekte yatırım yaptığını” iddia etti. Tibet’te ayrıca hidroelektrik, kentleşme, madencilik, turizm, askeri ve hükümet altyapısı inşa etmek için yatırımlar yapıldı. Altyapı inşasına yönelik bu büyük yatırımlar, aslında Çin’in yasadışı bir şekilde işgal ettiği bölge üzerindeki kontrolünü sıkılaştırma stratejisidir. (ANI)