: Tarımsal motorin ve borç freni – 2024 bütçesinde neler var

EkoIte

Member
Federal bütçe aslında bir önceki yılın Aralık ayında kararlaştırılıyor. Ancak bu sefer önce milyarlarca deliğin doldurulması gerekiyordu. Artık her şey nihayet tamamlanmalıdır.





Yıl çoktan başladı ama devletin ne kadar harcama yapmasına izin verildiği ve ne kadar paraya izin verildiği henüz resmi olarak belirlenmedi. Bu hafta Federal Meclis bunu değiştirmek istiyor: 2024 bütçesine ilişkin son tartışmalar yaklaşıyor. Her bakanlığın bütçesi dört gün boyunca yeniden tartışılıyor ve federal hükümetin politikaları geleneksel genel tartışmada tartışılıyor. Daha sonra bütçe, kemer sıkma tedbirlerinin uygulanmasına yönelik bir yasa gibi Cuma günü onaylanacak.


Bu sefer neden her şey bu kadar geç oluyor?


Normalde Federal Meclis bütçeyi bir önceki yılın Aralık ayında onaylar. Ancak bu kez Federal Anayasa Mahkemesi'nin bütçe kararı planları boşa çıkardı: Kısa vadede çekirdek bütçede ve iklim ve dönüşüm fonunda milyarlarca dolarlık açığın kapatılması gerekti.


SPD, Yeşiller ve FDP kemer sıkma tedbirleri üzerinde haftalarca mücadele etti ve Noel'den kısa bir süre önce temel bir anlaşmaya varıldı ve Ocak ortasında Federal Meclis'in bütçe komitesinde çok önemli bir toplantı yapıldı. Hükümet, yılın başından bu yana geçici bütçe yaklaşımıyla çalışıyor: şimdilik yalnızca idareyi sürdürmek ve yasal yükümlülükleri yerine getirmek için gerekli olan harcamalar mümkün.


Bütçenin önemli noktaları nelerdir?


Bütçe komitesindeki önemli toplantının ardından bütçe artık esasen yerine oturmuş durumda. 476,8 milyar euroluk harcama planlanıyor. Bu, Almanya'da kişi başına yaklaşık 5.635 avro anlamına geliyor.


Şu ana kadarki en büyük bütçe yine yaklaşık 175,6 milyar avroluk harcamayla sosyal bütçedir; bunun büyük bir kısmı emeklilik sigortasına ve örneğin vatandaşların parasına yapılan harcamalara gider.


Bu yıl demiryolu ağı ve karayolları gibi 70,5 milyar avroluk yatırım planlanıyor. Savunma bütçesi yaklaşık 52 milyar avro artı Bundeswehr'in “özel fonundan” gelen milyarlarca dolarlık fondur. Bir önceki yıla göre en büyük tasarruf Sağlık Bakanlığı'nda çünkü birçok Korona gideri ortadan kalkıyor.


Borç freni duracak mı?


Bu henüz kesin olarak söylenemez. Başlangıçta yaklaşık 39 milyar avro tutarında yeni kredi planlanıyor. Bu, yıllar süren istisnalardan sonra borç freninin yeniden tam anlamıyla etkili olacağı anlamına geliyor. Federal hükümet ilk olarak Ahr Vadisi'nde yaşanan sel felaketinin ardından 2,7 milyar avroluk sel yardımında istisna kuralının tekrar kullanılıp kullanılmayacağını inceledi. Para artık 2023 bütçesindeki fazlalıklardan geliyor.


Ancak Ukrayna'daki savaş önemli bir belirsizlik kaynağı olmaya devam ediyor. Cephedeki gelişmeler veya diğer devletlerin destek ittifakından çekilmesi bunu gerektirdiği için Almanya Ukrayna'ya yardımını yeniden önemli ölçüde artırmak zorunda kalırsa ne olur? Trafik ışığı koalisyonu “olağanüstü acil durum” talep etme ve borç frenini askıya alma hakkını saklı tutuyor.


En tartışmalı kesim hangisi?


Koalisyon, tarımsal dizelde çiftçilere yönelik vergi indirimlerinin kademeli olarak kaldırılmasını istiyor. Bu, traktörleriyle Berlin'e kadar yürüyen çiftçilerin protesto dalgasına neden oldu. Federal Konseyin kesintiyi kabul etmesi gerekmiyor ancak Cuma günü itirazda bulunup arabuluculuk komitesine itiraz edebilir.


Ancak şu ana kadar bu yönde bir çoğunluk belirtisi yok, çünkü birçok eyalette trafik ışığı partili koalisyon hükümetleri var ve eğer bir eyalet hükümeti aynı görüşte değilse, eyalet Federal Konsey'den çekimser kalmalı veya anlaşamaz.


Uçmak neden daha pahalı hale geliyor?


Yolcuların mayıs ayından itibaren daha yüksek bilet fiyatlarına hazırlanmaları gerekecek. Koalisyon, Alman havalimanlarından kalkan tüm yolculara uygulanan bilet vergisinin uygulanmasını istiyor. Mayıs ayından itibaren uçuş mesafesine bağlı olarak yolcu başına 15,53 ile 70,83 euro arasında değişecek. Havayolları ek ücretleri ödemek zorundadır ancak bunları yolculara yansıtabilirler. Federal hükümet yaklaşık 400 milyon avroluk ek vergi geliri bekliyor.


Vatandaşın parası ne olacak?


İş merkezlerinin, etkilenenlerin makul işleri tekrar tekrar reddetmesi durumunda işsizlere yönelik vatandaşların yardımlarını en fazla iki ay süreyle kesmesine izin verilmelidir. Bu, vatandaşların parasına ayrılan bütçeyi 150 milyon euro kadar rahatlatacaktır. Özellikle Ukrayna'dan gelen mültecilerin işgücü piyasasına entegrasyonunda bir “iş turbosu” aracılığıyla sağlanacak iyileştirmeler, harcamaların 500 milyon daha azalmasına yol açacaktır.


Daha fazla kesinti nerede var?


Elektrikli otomobillere yönelik devlet finansmanı geçen yıl, başlangıçta planlanandan çok daha erken sona erdi. Bisiklet kullanımında da kesintiler olacağından tren istasyonlarındaki bisiklet park yerleri için herhangi bir finansman programı olmayacak. Kalkınma işbirliğinde ve güzergah fiyatlarına yönelik sübvansiyonlarda da tasarruf yapılmalıdır; bunlar, demiryolu taşımacılığını gerçekleştiren tüm demiryolu şirketlerine yöneliktir.


İnşaat için neden daha fazla para var?


Bir milyar avroluk hacme sahip bir finansman programı, bekar ebeveynlerin ve yaşlıların ihtiyaç duyduğu küçük ve uygun fiyatlı dairelerin inşasını desteklemeyi amaçlıyor. Program 2034 yılına kadar uzatılmıştır. Desteğin faiz indirimi şeklinde olması gerekmektedir. Kiralar, kira endeksinin alt üçte birinde olmalıdır. İnşaat sektörü, diğer faktörlerin yanı sıra artan faiz oranları nedeniyle krizde.


Sıradaki ne?


Bütçe görüşmelerinden sonra bütçe görüşmelerinden önce: 2025 bütçesi için görüşmeler zaten sürüyor. Koalisyon için işlerin bir daha kolay olması pek mümkün görünmüyor çünkü bir kez daha çekirdek bütçede çift haneli milyar aralığında bir boşluk var.


Koalisyonun iklim parasını uygulamaya koyma vaadini yerine getirip getirmeyeceği ve ne zaman tutacağı da tartışmalı. Bu aslında fosil yakıtlarla yakıt ikmali ve ısınma sırasında artan CO2 fiyatlarının neden olduğu ek yükü dengelemeyi amaçlıyordu. Her vatandaş devletten parasını geri almalıdır. Ama bu milyarlara mal olur.


dpa

#Konular