Ziyaretçi postası
İlanlar CEO’su
Sürdürülebilir tüketmek neden bu kadar zor?
Diğer şeylerin yanı sıra, çok sayıda farklı çevre etiketi tüketicilerin sürdürülebilir şekilde tüketmesini zorlaştırıyor
© TT / Imago Görseller
kaydeden Paul Heimann
14 Aralık 2023, 21:27
3 dakika
Kleinanzeigen CEO’su Paul Heimann, yüksek fiyatlar, çeşitli farklı etiketler ve sürekli yenilenen yasalar: tüm bunların insanların sürdürülebilir bir şekilde yaşamayı zorlaştırdığı anlamına geldiğini söylüyor.
Neredeyse herkes kendini şunu söylerken yakaladı: Aslında daha sürdürülebilir yaşama arzusu var. Ancak o zaman tren yolculuğu yerine uçak yolculuğu, sebze kızartması yerine şnitzel veya indirimli bir markanın ürünü olacak ve organik bir ürün değil. Bu fenomen için teknik bir terim var: Tutum Davranış Uçurumu. Tüketicilerin bir konuya yönelik tutumları ile gerçek davranışları arasındaki tutarsızlığı açıklar.
Bu farklılık özellikle Almanya’da belirgindir. Bu, seri ilanlara ilişkin döngüsel ekonomi çalışmasıyla gösterilmektedir. Wuppertal İklim, Çevre ve Enerji Enstitüsü’nden araştırmacılar, olumlu çevresel tutuma sahip insanların üçte ikisinin (yüzde 65) bile yalnızca ara sıra, nadiren veya hiçbir zaman çevreye duyarlı bir şekilde davranmadığını hesapladı. Bunun nedeni, günlük yaşamda bile sürdürülebilir öneri ve alternatifleri takip etmenin çoğu zaman zor olmasıdır.
Paul Heimann, Haziran 2021’den bu yana İlanlar’ın CEO’su olarak görev yapıyor
© halkla ilişkiler
Ankete göre ankete katılanların yarısından fazlası (yüzde 52) sürdürülebilirlik bilgilerinin güvenilir olup olmadığını değerlendirmekte zorluk çekiyor. Ve neredeyse aynı sayıda kişi (yüzde 45) bir ürünün sürdürülebilir şekilde üretilip üretilmediğini bulmanın zor olduğunu düşünüyor. Ancak tüketirken sürdürülebilirliğe dikkat etmek isteyenler için her ikisi de özellikle önemlidir.
Bu belirsizlik tesadüf değil. Daha sürdürülebilir bir şekilde tüketmek isteyen herkes aslında çok sayıda engelle karşı karşıyadır. İlki zaten fiyat tablosunu gösteriyor. Sürdürülebilir ürünler, geleneksel ürünlere göre ortalama yüzde 75 ila 85 daha pahalıdır. Yönetim danışmanlığı Kearney bunu hesapladı. Enflasyon ve fiyatların arttığı dönemlerde tüketiciler sürdürülebilir ürünlere daha fazla para harcama konusunda daha az istekli oluyor. Monitor Deloitte’a göre 2022’de payları 2021’e göre yarıdan fazla azaldı. Para da bir faktör.
Zaman bir faktördür
Tüketiciler hangi öğelerin sürdürülebilir olduğunu ve hangilerinin olmadığını belirlemek istediklerinde bir sonraki engelle karşı karşıya kalıyorlar. Burada yeni bir yasa, şurada yeni bir çevre etiketi var. Uzmanlar bile buna ayak uydurmakta zorlanıyor. Özellikle perakendede. Elektrikli cihazlar için AB enerji etiketi, gıda için organik mühür, çeşitli günlük ürünler için AB Ecolabel ve Mavi Melek’in yanı sıra giysiler için Yeşil Düğme ile Federal Çevre Ajansı yalnızca bu sektör için beş etiket önermektedir. Tüm bu etiketlerle uğraşmak çok zaman alıyor. Ve zaman da bir faktördür.
Yasama organının da yoğun ilgisi var. AB Parlamentosu üyeleri ve AB üye ülkeleri yeni ürün özellikleri üzerinde anlaşmaya vardı. Diğer şeylerin yanı sıra, yalnızca reklam amaçlı kullanılan ürünlerde bu eko-etiketlerin yasaklanmasını istiyorlar. Amaç, ürünleri bilinen sürdürülebilirlik gerekliliklerini karşılamasa bile şirketlerin kendilerine yeşil bir imaj verdikleri yeşil yıkamayı daha zor hale getirmektir. Döngüsel Ekonomi Yasası gibi yasalarda bulunabilecek gereklilikler. Bu kanun 2012’de çıktı ama 2024’ten itibaren yeni düzenlemeler yürürlüğe girecek. Bu şu anlama geliyor: Yeniliklere tekrar dikkat edin, tekrar bilgilendirin, tekrar okuyun. Sürekli değişen koşullarla başa çıkma isteği bir faktördür.
İstek oradadır; eksik olan şey yönelimdir
Yüksek fiyatlar, çok sayıda farklı etiket ve sürekli yenilenen yasalar: tüm bunlar, insanların sürdürülebilir bir şekilde yaşamanın zor olduğu anlamına geliyor. Olumlu çevresel tutuma sahip olanlar bile. Ticareti daha sürdürülebilir kılmak isteyen herkesin aslında tam tersini yapması ve sürdürülebilir tüketimi basitleştirmesi gerekir. Bu, yeni yasalar ve mühürler yerine teşvikler ve açık kurallar gerektirir. Fiyat indirimlerine yol açan sürdürülebilir ürünlerin tanıtımı gibi mali teşvikler. Veya kullanılmış ürünleri satın almak için daha güçlü teşvikler, çünkü halihazırda sahip olduğunuz şeyleri kullanmak doğası gereği sürdürülebilirdir. Kurallar ve kanunlar tüketicilere yol gösterici olmalı ve onların kafasını karıştırmamalıdır. Örneğin, farklı ürün grupları için tek tip bir eko-etiketin nüfuz etmesi, beş farklı etiketten çok daha kolay olacaktır.
Sonuçta tüketicilerin istekliliği yüzünden başarısızlığa uğramamalı. Döngüsel ekonomi çalışmasına bakıldığında da bunun oldukça büyük olduğu görülüyor. Ankete katılanların neredeyse üçte ikisi (yüzde 60) sürdürülebilirliğin kendileri için önemli olduğunu belirtti. Yüzde 44’ü için ise son iki yılda daha da önemli hale geldi. Ayrıca aşırı hava koşulları (yüzde 41) ve konunun medyada yer alması (yüzde 29) insanların davranışlarını çevre lehine değiştirmesine yol açtı. Ancak birçoğu siyasetin (yüzde 67) ve iş dünyasının (yüzde 74) daha fazlasını yapma görevi olduğunu düşünüyor. İlk adım nihayet net kuralların sağlanması olmalıdır.
Not: Bu makale ilk olarak “Başkent“.
#Konular
İlanlar CEO’su
Sürdürülebilir tüketmek neden bu kadar zor?
Diğer şeylerin yanı sıra, çok sayıda farklı çevre etiketi tüketicilerin sürdürülebilir şekilde tüketmesini zorlaştırıyor
© TT / Imago Görseller
kaydeden Paul Heimann
14 Aralık 2023, 21:27
3 dakika
Kleinanzeigen CEO’su Paul Heimann, yüksek fiyatlar, çeşitli farklı etiketler ve sürekli yenilenen yasalar: tüm bunların insanların sürdürülebilir bir şekilde yaşamayı zorlaştırdığı anlamına geldiğini söylüyor.
Neredeyse herkes kendini şunu söylerken yakaladı: Aslında daha sürdürülebilir yaşama arzusu var. Ancak o zaman tren yolculuğu yerine uçak yolculuğu, sebze kızartması yerine şnitzel veya indirimli bir markanın ürünü olacak ve organik bir ürün değil. Bu fenomen için teknik bir terim var: Tutum Davranış Uçurumu. Tüketicilerin bir konuya yönelik tutumları ile gerçek davranışları arasındaki tutarsızlığı açıklar.
Bu farklılık özellikle Almanya’da belirgindir. Bu, seri ilanlara ilişkin döngüsel ekonomi çalışmasıyla gösterilmektedir. Wuppertal İklim, Çevre ve Enerji Enstitüsü’nden araştırmacılar, olumlu çevresel tutuma sahip insanların üçte ikisinin (yüzde 65) bile yalnızca ara sıra, nadiren veya hiçbir zaman çevreye duyarlı bir şekilde davranmadığını hesapladı. Bunun nedeni, günlük yaşamda bile sürdürülebilir öneri ve alternatifleri takip etmenin çoğu zaman zor olmasıdır.
Paul Heimann, Haziran 2021’den bu yana İlanlar’ın CEO’su olarak görev yapıyor
© halkla ilişkiler
Ankete göre ankete katılanların yarısından fazlası (yüzde 52) sürdürülebilirlik bilgilerinin güvenilir olup olmadığını değerlendirmekte zorluk çekiyor. Ve neredeyse aynı sayıda kişi (yüzde 45) bir ürünün sürdürülebilir şekilde üretilip üretilmediğini bulmanın zor olduğunu düşünüyor. Ancak tüketirken sürdürülebilirliğe dikkat etmek isteyenler için her ikisi de özellikle önemlidir.
Bu belirsizlik tesadüf değil. Daha sürdürülebilir bir şekilde tüketmek isteyen herkes aslında çok sayıda engelle karşı karşıyadır. İlki zaten fiyat tablosunu gösteriyor. Sürdürülebilir ürünler, geleneksel ürünlere göre ortalama yüzde 75 ila 85 daha pahalıdır. Yönetim danışmanlığı Kearney bunu hesapladı. Enflasyon ve fiyatların arttığı dönemlerde tüketiciler sürdürülebilir ürünlere daha fazla para harcama konusunda daha az istekli oluyor. Monitor Deloitte’a göre 2022’de payları 2021’e göre yarıdan fazla azaldı. Para da bir faktör.
Zaman bir faktördür
Tüketiciler hangi öğelerin sürdürülebilir olduğunu ve hangilerinin olmadığını belirlemek istediklerinde bir sonraki engelle karşı karşıya kalıyorlar. Burada yeni bir yasa, şurada yeni bir çevre etiketi var. Uzmanlar bile buna ayak uydurmakta zorlanıyor. Özellikle perakendede. Elektrikli cihazlar için AB enerji etiketi, gıda için organik mühür, çeşitli günlük ürünler için AB Ecolabel ve Mavi Melek’in yanı sıra giysiler için Yeşil Düğme ile Federal Çevre Ajansı yalnızca bu sektör için beş etiket önermektedir. Tüm bu etiketlerle uğraşmak çok zaman alıyor. Ve zaman da bir faktördür.
Yasama organının da yoğun ilgisi var. AB Parlamentosu üyeleri ve AB üye ülkeleri yeni ürün özellikleri üzerinde anlaşmaya vardı. Diğer şeylerin yanı sıra, yalnızca reklam amaçlı kullanılan ürünlerde bu eko-etiketlerin yasaklanmasını istiyorlar. Amaç, ürünleri bilinen sürdürülebilirlik gerekliliklerini karşılamasa bile şirketlerin kendilerine yeşil bir imaj verdikleri yeşil yıkamayı daha zor hale getirmektir. Döngüsel Ekonomi Yasası gibi yasalarda bulunabilecek gereklilikler. Bu kanun 2012’de çıktı ama 2024’ten itibaren yeni düzenlemeler yürürlüğe girecek. Bu şu anlama geliyor: Yeniliklere tekrar dikkat edin, tekrar bilgilendirin, tekrar okuyun. Sürekli değişen koşullarla başa çıkma isteği bir faktördür.
İstek oradadır; eksik olan şey yönelimdir
Yüksek fiyatlar, çok sayıda farklı etiket ve sürekli yenilenen yasalar: tüm bunlar, insanların sürdürülebilir bir şekilde yaşamanın zor olduğu anlamına geliyor. Olumlu çevresel tutuma sahip olanlar bile. Ticareti daha sürdürülebilir kılmak isteyen herkesin aslında tam tersini yapması ve sürdürülebilir tüketimi basitleştirmesi gerekir. Bu, yeni yasalar ve mühürler yerine teşvikler ve açık kurallar gerektirir. Fiyat indirimlerine yol açan sürdürülebilir ürünlerin tanıtımı gibi mali teşvikler. Veya kullanılmış ürünleri satın almak için daha güçlü teşvikler, çünkü halihazırda sahip olduğunuz şeyleri kullanmak doğası gereği sürdürülebilirdir. Kurallar ve kanunlar tüketicilere yol gösterici olmalı ve onların kafasını karıştırmamalıdır. Örneğin, farklı ürün grupları için tek tip bir eko-etiketin nüfuz etmesi, beş farklı etiketten çok daha kolay olacaktır.
Sonuçta tüketicilerin istekliliği yüzünden başarısızlığa uğramamalı. Döngüsel ekonomi çalışmasına bakıldığında da bunun oldukça büyük olduğu görülüyor. Ankete katılanların neredeyse üçte ikisi (yüzde 60) sürdürülebilirliğin kendileri için önemli olduğunu belirtti. Yüzde 44’ü için ise son iki yılda daha da önemli hale geldi. Ayrıca aşırı hava koşulları (yüzde 41) ve konunun medyada yer alması (yüzde 29) insanların davranışlarını çevre lehine değiştirmesine yol açtı. Ancak birçoğu siyasetin (yüzde 67) ve iş dünyasının (yüzde 74) daha fazlasını yapma görevi olduğunu düşünüyor. İlk adım nihayet net kuralların sağlanması olmalıdır.
Not: Bu makale ilk olarak “Başkent“.
#Konular