Şirketler: Ekonomi: Kötü durum şirketleri nasıl etkiliyor?

EkoIte

Member
İzlemek
Ekonomi: Kötü durum şirketleri nasıl etkiliyor?





Dax şirketi BASF, Almanya’daki mevcut ekonomik gerilemeden ve nispeten yüksek enerji fiyatlarından muzdarip. Fotoğraf

© Uwe Anspach/dpa


Almanya ekonomisi için zor zamanlar. Ekonomi zayıflıyor ve son tahminler hızlı bir iyileşme için çok az umut veriyor. Bu, ülkedeki şirketler için ne anlama geliyor?





Almanya ekonomisinin ne kadar kötü bir şekilde zayıfladığını öğrenmek isteyen herkes aradığını çabucak bulacaktır. Uluslararası Para Fonu, incelenen 20’den fazla ülke ve bölge arasında tek ülke olarak, ekonominin bu yıl yüzde 0,3 küçülmesini bekliyor.


Enflasyon Temmuz ayında zayıflamasına rağmen görece yüksek seviyesini koruyor. Bu arada, yükselen faiz oranları kredileri daha pahalı hale getiriyor. Şirket iflaslarının sayısı son zamanlarda arttı. Aynı zamanda, sanayi üretimi Haziran ayında şaşırtıcı derecede keskin bir şekilde düştü. Commerzbank baş ekonomisti Jörg Krämer, bunun önümüzdeki aylarda zayıf üretim rakamlarına dair bir ön tat verdiğini söylüyor.


Ifo Başkanı Clemens Fuest, Temmuz ayında enstitüsünün iş ortamı endeksi hakkında şunları söyledi: “Alman ekonomisindeki durum iç karartıcı hale geliyor.” Ve Federal Ekonomi Bakanlığı hafta başında çok az umut verdi: “Mevcut öncü göstergeler henüz önümüzdeki aylarda sürekli bir ekonomik canlanmaya işaret etmiyor.”


Durgun ekonominin spesifik etkileri, farklı boyut ve sektörlerden üç şirketin öne çıkan özellikleriyle gösteriliyor.


Brücklmaier – fırıncı


Sebastian Brücklmaier, unlu mamuller işini çocukluğundan beri biliyor. 31 yaşındaki fırının içinde büyümüş ve Brücklmaier fırınını yöneten altıncı nesil. Münih’te beş şubede ve çevredeki üç şubede yaklaşık 70 kişiyi istihdam ediyor. Enflasyon nedeniyle satışları arttı, ancak satışlar biraz düştü. Genel olarak, unlu mamuller ticareti ekonomik dönemlerden sadece orta düzeyde etkilenmektedir. “Belki de biz temel tedarikçiler olduğumuz için” mutlak düşüşler ve çıkışlar daha azdır.


Brücklmaier, “Geçmişte, bugün olduğu kadar yüksek oda maliyetlerim yoktu. Acımasız, özellikle Münih’te,” diyor. Rusya’nın Ukrayna’ya saldırmasından bu yana malzeme maliyetleri de istikrarlı bir şekilde arttı. Fiyat artışları, yüksek maliyetleri ancak kısmen telafi edebildi. Bazı müşteriler için fiyatlar artık çok yüksek. Tasarruf etmek için indirimli ürünlere başvurdular. Diğer ülkelerde, insanlar gelirlerinin daha fazlasını gıdaya harcamaya isteklidir. Brücklmaier, Almanlar hakkında “Açgözlülük soğukkanlı bir zihniyete sahibiz” diyor.


En akut sorunu personel durumudur. “Geçmişte, işverenler çalışanlarını seçebiliyordu.” Bugün gelgit tamamen tersine döndü. Lokasyon olarak Almanya’nın alternatifi yok. Fırıncı olarak yurtdışına göç etme imkanı yoktur. Sonuçta, bölgesel bir sağlayıcıdır.


BASF – kimya devi


BASF kimya grubu da Almanya’daki zayıf ekonomiden ve nispeten yüksek enerji fiyatlarından muzdarip. Dax şirketi, Şubat ayında Ludwigshafen’deki ana tesiste durmayan kesintileri duyurdu. Sonuç olarak, BASF dünya çapında 2.600 kişiyi işten çıkarıyor ve bunların neredeyse üçte ikisi Almanya’da.


Grup, genel merkezinde, artan gaz fiyatları nedeniyle – örneğin amonyak için – çok sayıda enerji yoğun kimyasal tesisi kapatıyor. Bu, üretimdeki 700 işi daha etkiliyor. Tasarruf programları ile sabit maliyetlerin 2026’nın sonundan itibaren yılda yaklaşık bir milyar avro daha düşük olması gerekiyor. Grup, bu yıl için satış tahminini ve faaliyet kârını şimdiden düşürdü.


CEO Martin Brudermüller defalarca Avrupa’da pahalı enerji ve çok fazla düzenlemeden şikayet etti. BASF şimdi önemli Çin pazarına daha fazla yatırım yapıyor: Guangdong eyaletindeki Zhanjiang’daki yeni tesise on milyar avroya kadar para akacak. Ludwigshafen ve Antwerp’ten sonra BASF’nin dünyadaki üçüncü büyük üretim tesisi olacak. Eleştirmenler, grubun Uzak Doğu’ya fazla bağımlı hale geldiğinden şikayet ediyor ve jeopolitik gerilimler nedeniyle Çin’in Tayvan’a saldırmasından korkuyor.


Würth – ticaret grubu


Baden-Württemberg merkezli perakende grubu Würth, son yıllarda hızlı bir yükseliş trendi yaşadı. 2022’de satışlar yaklaşık yüzde 17 arttı – şirket 20 milyar euro sınırını çizdi. İşletme sonucu da önemli ölçüde arttı. Firma vida gibi montaj ve tespit malzemeleri ile tanınmaktadır.


Ancak yılın ilk altı ayından sonra hızlı büyümenin gücü tükendi. Würth CEO’su Robert Friedmann Temmuz ayı ortasında “Rekor satışlar ve işletme sonuçlarıyla geçen iki yılın ardından ekonomi artık sakinleşiyor” dedi.


Yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre satışlar sadece yüzde 5,9 arttı. Faaliyet sonucu 720 milyondan 680 milyon avroya düştü. Şirket, Würth için önemli olan inşaat sektöründeki talebin azalmasının nedenlerinden biri olarak artan kredi faizlerini gösteriyor. Ancak daha yüksek maliyetler ve amansız fiyat baskısı da faktörlerdir.


Temmuz ayında Friedmann, “Bu Haberin Detaylarıa karşı, 2023’ün ilk yarısındaki gelişmeden çok memnunuz” dedi. Yatırımların en önemli itici gücü olan faiz oranlarının düşmesini umuyor. CFO Ralf Schaich, büyüme biraz daha zayıf olsa ve önlemlerin kazançlar üzerinde olumsuz etkisi olsa bile Würth’ün kendisinin yatırım yapmaya devam etmek istediğini söyledi.


dpa

#Konular