Seyahat sağlayıcısı: Tui, kış başlangıcındaki kayıpları azaltıyor

EkoIte

Member
Devlet tarafından kurtarılan Tui’nin liderliği işleri tersine çevirmeye çalışıyor. Artan fiyatlarla rezervasyonlar yeniden artıyor. Yardım ve krediler bir “geçiş yılında” geri ödenecektir. Sahipler sizinle mi geliyor?





Corona krizinin başlamasından neredeyse üç yıl sonra, en büyük seyahat sağlayıcısı Tui, kış başlangıcındaki tipik kaybı azaltmayı başardı ve kalan devlet yardımının iadesi için sonraki adımları başlattı. Grubun Salı günü açıkladığı gibi, Ekim’den Aralık’a kadar olan dönem için sonuç yaklaşık 232 milyon avro idi. 2021’in sonunda açık hala 387 milyon euro idi.


Çevrimiçi bir genel kurul toplantısında, hissedarlar başka bir sermaye artırımının hazırlanmasını onayladı. Bu, federal fonları kendi hisseleriyle değiştirmek ve ayrıca Tui için mevcut kredi limitini daha da azaltmak için bir temel oluşturmalıdır.


CEO: “cesaret verici ivme”


Hannover merkezli şirket kısa süre önce talepte önemli bir artış hissetti: İçinde bulunulan mali yılın ilk çeyreğinde (Eylül 2023’e kadar), 3,3 milyon müşteri Tui Group ile seyahat etti, bir yıldan daha uzun bir süre önce yaklaşık bir milyon fazla. CEO Sebastian Ebel ayrıca kışın geri kalanı ve önümüzdeki yaz için “cesaret verici bir ivmeden” bahsetti. “Yüzyılın bu salgını da bizi yoldan çıkardı. Artık kesinlikle geri döndük.”


CFO Mathias Kiep’e göre, toparlanma “pandemiyi artık operasyonel olarak geride bıraktığımızı” gösteriyor. Milyarlarca dolarlık devlet desteği ve özel sahiplerden gelen taze para sayesinde Tui, varlığını tehdit eden aşamayı atlattı. Son birkaç hafta içinde, Corona’dan hemen önceki döneme göre daha fazla yeni rezervasyon alındı.


Aynı zamanda fiyatlar gözle görülür şekilde arttı – kışın korona öncesi seviyeye göre ortalama yüzde 29 ve bir önceki yıla göre yüzde 8. Genel enflasyon aynı zamanda seyahat masraflarını da artırıyor. Buna ek olarak, Tui bir süredir birçok konuğun daha yüksek kaliteli tatilleri karşılayabildiği trendden bahsediyor.


Şirket, federal yardımını “hızlı bir şekilde iade etmek” istiyor. Son zamanlarda, 2023’ün sonuna kadar en az 730 milyon avro artı faizden söz edildi. KfW kalkınma bankasından alınan kredi limitleri daha da azaltılacak. Ek olarak, Ekonomik İstikrar Fonu’ndan sessiz bir katkı ve tahvilin kalan dilimi var – bu hisseleri Tui’de halka açık hisselere dönüştürmeye gerek yok. Fon ayrıca diğerlerinin yanı sıra Lufthansa’yı da destekledi.


Sermaye artışı ne zaman geliyor?


Toplamda, Alman devleti Tui’nin dışarı çıkmasını önlemek için dört milyar avrodan fazla sermaye ve kredi sağladı. Kiep, “Yardımı değiştireceğiz ve Tui’yi karlı büyümeye uygun hale getireceğiz” dedi. Daha önce hissedarlar, planlanan getirileri finanse etmek amacıyla yeni bir sermaye artırımının önünü açmıştı. Bunun önkoşulu ise, hisse senedi sayısının azaltılmasını da içeren bir sermaye kesintisiydi.


Sektör tahminlerine göre, yeni hisse ihracı iyi bir 1,5 milyar avro toplayabilir. Sermaye artırımının tam olarak ne zaman uygulanacağı ise henüz açık değil. Alman Menkul Kıymet Mülkiyetini Koruma Derneği’nden Alexander von Vietinghoff-Scheel, hareketin anlaşılır olduğunu söyledi. Bununla birlikte, küçük yatırımcıların bakış açısından, hisselerini de oldukça sınırlandırıyor: “Bu ağır bir darbe.”


Soğuk mevsim kuzey yarımkürede turizm için genellikle daha zayıftır ve sağlayıcılar satışlarının çoğunu yaz aylarında yaparlar. Ancak Tui için kış da büyük önem taşıyor çünkü pandemi işi neredeyse tamamen felç etmişti. Son üç ayda, satışlar 2021’deki 2,4 milyar Euro’dan 3,8 milyar Euro’ya yükseldi. Faiz, vergiler ve diğer faktörler için düzeltilmiş zarar 274 milyondan 153 milyon avroya düştü. Tui, 2023’te sonucu “önemli ölçüde” iyileştirme hedefine bağlı kalıyor.


Eski ana hissedar Alexej Mordashov gibi özel mülk sahipleri de mali yastığı artırmıştı. Ukrayna’da savaşın başlamasının ardından AB yaptırımlarına maruz kalan Rus oligark geri çekildi – hisseler artık esas olarak ailesini kontrol ettiğine inanılan bir şirkete ait. Ebel, Mordashov’un Tui için herhangi bir mali veya imaj zararı görmediğini söyledi. Denetim Kurulu Başkanı Dieter Zetsche şunları ekledi: “Tui veya hissedarları için hiçbir zaman yakın bir tehlike görmedik.”


Sert kemer sıkma kursu ve işten çıkarmalar


Genel kurul, başlangıçta mahkeme tarafından atanan Metro yöneticisi Christian Baier ve İspanyol finans uzmanı Helena Murano’nun bir sonraki denetim kurulu üyeleri olduğunu onayladı. Eski Daimler patronu Dieter Zetsche, denetim kurulu başkanlığına yeniden seçildi.


Devlet yardımının kullanımına paralel olarak Tui, işten çıkarmalarla sonuçlanan zorlu bir kemer sıkma rotası izledi. Ebel’e göre bu “iddialı program” 2022’nin sonunda tamamlandı. “2023 mali yılında yıllık 400 milyon Euro’luk tasarruf hedefimize ulaşacağız.” Tarife politikası da tartışmalıdır. Verdi, gerçek ücret kayıpları tehdidini protesto etmek için Hannover’de eylem çağrısında bulundu. Sendikaya göre 100 çalışan katıldı.


Bir diğer konu ise iklim değişikliğinde turizmin rolü oldu. Tui, sera gazı emisyonlarını 2030 yılına kadar bağlayıcı değerlerle azaltmak istiyor: 2019’a kıyasla havayolları için yüzde 24, oteller için en az yüzde 46,2 ve gemi yolculukları için yüzde 27,5. Planlar arasında modern uçak yatırımları, enerji tasarrufu, oteller için yerel kaynak kullanımının teşvik edilmesi ve sürdürülebilir yakıtlar yer alıyor.


Eleştiride çevrimiçi toplantı


Endüstri, iklime zarar veren karbondioksit ve zararlı nitrojen oksit emisyonları nedeniyle eleştirildi. Planlar, kritik hissedarların çatı organizasyonu için yeterince ileri gitmiyor. Temsilcisi Markus Dufner, çevre derneği Nabu ile birlikte, Tui liderliğinin yardımın reddedilmesini talep etti.


Birkaç hissedar, Tui’nin çevrimiçi bir toplantıya ev sahipliği yapmasına kızmıştı. Von Vietinghoff-Scheel, “Tamamen sanal genel toplantılar, bizim hissedar demokrasisi anlayışımız değil” dedi. İletim sırasında da teknik sorunlar yaşandı. Vietinghoff-Scheel’e göre, mal sahipleri ve yönetim ile temaslar arasında fikir alışverişini sağlamak için en azından hibrit toplantılar gereklidir. Dufner süreç hakkında şunları söyledi: “Tui kruvaziyer şirketi bugün ciddi bir sıkıntı içindeydi ve neredeyse gemi kazası geçiriyordu.”


dpa

#Konular