Sera gazları
Emisyon ticaretinden rekor gelir: 18,5 milyar euro
Mevcut bağlantıyı kopyala
CO2 sertifikalarının satışı devlete 2024'te yeniden milyarlar kazandırdı. Bu, iklim koruma projelerine destek oluyor. Federal Çevre Ajansı ayrıca özel kişiler için mali tazminat da önermektedir.
Almanya'nın karbondioksit kirliliği haklarının satışından elde ettiği gelir 2024'te rekor seviyeye ulaştı. Alman Emisyon Ticareti Kurumu'nun (DEHSt) Berlin'de yaptığı duyuruya göre, toplam 18,5 milyar avroya ulaştı ve bu nedenle 2023 yılına göre yaklaşık 100 milyon avro daha yüksekti. DEHSt, Federal Çevre Ajansı'na (UBA) aittir.
Gelir iklim ve dönüşüm fonlarına akıyor
Paranın tamamı, enerji geçişini ve iklim koruma önlemlerini finanse eden İklim ve Dönüşüm Fonu'na (KTF) aktarılıyor. Para, enerji verimli bina yenilemelerini, sanayinin karbondan arındırılmasını, hidrojen ekonomisini ve elektrikli otomobiller için şarj altyapısının genişletilmesini teşvik etmek için kullanılacak. Örneğin, ulaşım şirketlerinin alternatif tahrikli otobüs satın alması özel olarak sübvanse edilmektedir.
Sera gazı fiyatlandırması, işletmeleri ve tüketicileri daha az fosil yakıt kullanmaya teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Avrupa ve ulusal ticaret sistemi var. Enerji santralleri, büyük sanayi tesisleri, Avrupa içi hava trafiği ve 2024 yılında ilk kez deniz trafiği Avrupa yetkilendirmelerini gerektirmektedir. Yayılan her ton CO2 için emisyon ticaret ofisine bir sertifika sunmaları gerekmektedir. Bu kirlilik haklarını, diğer şeylerin yanı sıra, Leipzig'deki enerji borsasındaki açık artırmalardan satın alabilirsiniz.
2024'te Avrupa ticaretinden yaklaşık 5,5 milyar avro elde edildi; bu, 2023'e göre yaklaşık yüzde 28 daha az. Avrupa emisyon sertifikalarının ortalama fiyatı 84 avronun biraz altından ton başına 65 avroya düştü. DEHSt, düşüşün ana nedenlerini kömür yakıtlı enerji santrali işletmecilerinden gelen talebin azalması ve genel olarak “AB'deki karma ekonomik kalkınma” olarak görüyor. Avrupa emisyon ticaretinde, emisyonların giderek daha fazla sınırlandırılması amacıyla tahsis edilen emisyon tahsisatlarının miktarı yıllık olarak azaltılmaktadır.
Ulusal emisyon ticareti 13 milyar euro getirdi
Isı ve ulaşım amaçlı ulusal emisyon ticaretinden elde edilen gelir yüzde 21 artışla 13 milyar avroya yükseldi. CO2 vergisi olarak adlandırılan vergi, diğer şeylerin yanı sıra, benzin, dizel, kalorifer yakıtı, sıvı ve doğal gazdan da alınmaktadır. 2024'ten bu yana atıkların yakılmasından da üretiliyor. Örneğin gaz tedarikçilerine veya petrol endüstrisindeki şirketlere ödeme yapmak zorundalar. Daha sonra bunları tüketicilere aktarırlar. Avrupa sertifikalarının aksine, ulusal sertifikalar şu anda yetersiz değildir.
Ulusal emisyon ticaretinde CO2 fiyatı geçen yıl ton başına 45 euro idi. 2025 yılı başında 55 avroya çıkarıldı. DEHSt, bu yıl için ulusal ticarette daha yüksek gelir bekliyor.
2026'dan itibaren, Avrupa ticaret sisteminde olduğu gibi, ulusal fiyatın başlangıçta bir koridorda ve daha sonra piyasada serbestçe belirlenmesi gerekiyor. Uzmanlar bu durumda CO2 fiyatlarının şimdikinden çok daha yüksek olmasını bekliyor.
İki ticaret sistemi temelde farklı sektörlerle ilgilidir. Ancak bazı şirketler faaliyet alanlarının geniş olması nedeniyle her iki sistemin de kapsamına girmektedir. Bu durumda çifte yükün önlenmesini sağlayan mekanizmalar mevcuttur.
UBA Başkanı hanelerin masraflarını karşılamak için iklim parası çağrısında bulundu
UBA Başkanı Dirk Messner, CO2 fiyatlandırmasının toplumun iklim dostu yeniden yapılanması için önemli bir ivme sağlayabileceğini açıkladı. Emisyon ticaretinden elde edilen gelirler önemli bir rol oynuyor. Bu fonların, sosyal ve ekonomik politika açısından iklim nötr dönüşümü desteklemek için hedefli bir şekilde kullanılması gerekecek. Messner, “CO2 fiyatları artmaya devam etse bile özel hanelere tazminat sağlamak için artık özellikle etkilenen nüfus gruplarına yönelik destek programlarıyla birlikte iklim parasına hızla ihtiyacımız var” diye açıkladı.
Emisyon ticareti ofisi başkanı Daniel Klingenfeld, Alman basın ajansı dpa'ya yaptığı açıklamada, “2024 emisyon ticareti için iyi bir yıldı, ancak hâlâ yapılacak çok şey var” dedi. Örneğin ulaştırma sektöründe önemli ölçüde daha fazla CO2 tasarrufuna ihtiyaç duyulmaktadır. Bunun, elektromobiliteyi genişleterek, şirket arabası imtiyazlarını kaldırarak ve iklime zarar veren diğer sübvansiyonlarla yapılabileceğini öne sürdü.
Bavyera federal eyaletlerin gelirleri paylaşmasını talep ediyor
Bavyera Çevre Bakanı Thorsten Glauber'in bakış açısına göre federal eyaletler, Almanya'nın karbondioksit kirliliği haklarının satışından elde ettiği geliri paylaşmalıdır. Münih'teki Özgür Seçmenler siyasetçisi, gelirlerin en az yüzde 25'inin eyaletlere gitmesi gerektiğini söyledi. “İklim koruma önlemlerini yerel düzeyde önemli ölçüde teşvik edebilmek için eyaletlere ek mali kaynaklar sağlanmalı. Yeni federal hükümet burada önemli bir yol belirlemeli.”
dpa
Emisyon ticaretinden rekor gelir: 18,5 milyar euro
Mevcut bağlantıyı kopyala
CO2 sertifikalarının satışı devlete 2024'te yeniden milyarlar kazandırdı. Bu, iklim koruma projelerine destek oluyor. Federal Çevre Ajansı ayrıca özel kişiler için mali tazminat da önermektedir.
Almanya'nın karbondioksit kirliliği haklarının satışından elde ettiği gelir 2024'te rekor seviyeye ulaştı. Alman Emisyon Ticareti Kurumu'nun (DEHSt) Berlin'de yaptığı duyuruya göre, toplam 18,5 milyar avroya ulaştı ve bu nedenle 2023 yılına göre yaklaşık 100 milyon avro daha yüksekti. DEHSt, Federal Çevre Ajansı'na (UBA) aittir.
Gelir iklim ve dönüşüm fonlarına akıyor
Paranın tamamı, enerji geçişini ve iklim koruma önlemlerini finanse eden İklim ve Dönüşüm Fonu'na (KTF) aktarılıyor. Para, enerji verimli bina yenilemelerini, sanayinin karbondan arındırılmasını, hidrojen ekonomisini ve elektrikli otomobiller için şarj altyapısının genişletilmesini teşvik etmek için kullanılacak. Örneğin, ulaşım şirketlerinin alternatif tahrikli otobüs satın alması özel olarak sübvanse edilmektedir.
Sera gazı fiyatlandırması, işletmeleri ve tüketicileri daha az fosil yakıt kullanmaya teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Avrupa ve ulusal ticaret sistemi var. Enerji santralleri, büyük sanayi tesisleri, Avrupa içi hava trafiği ve 2024 yılında ilk kez deniz trafiği Avrupa yetkilendirmelerini gerektirmektedir. Yayılan her ton CO2 için emisyon ticaret ofisine bir sertifika sunmaları gerekmektedir. Bu kirlilik haklarını, diğer şeylerin yanı sıra, Leipzig'deki enerji borsasındaki açık artırmalardan satın alabilirsiniz.
2024'te Avrupa ticaretinden yaklaşık 5,5 milyar avro elde edildi; bu, 2023'e göre yaklaşık yüzde 28 daha az. Avrupa emisyon sertifikalarının ortalama fiyatı 84 avronun biraz altından ton başına 65 avroya düştü. DEHSt, düşüşün ana nedenlerini kömür yakıtlı enerji santrali işletmecilerinden gelen talebin azalması ve genel olarak “AB'deki karma ekonomik kalkınma” olarak görüyor. Avrupa emisyon ticaretinde, emisyonların giderek daha fazla sınırlandırılması amacıyla tahsis edilen emisyon tahsisatlarının miktarı yıllık olarak azaltılmaktadır.
Ulusal emisyon ticareti 13 milyar euro getirdi
Isı ve ulaşım amaçlı ulusal emisyon ticaretinden elde edilen gelir yüzde 21 artışla 13 milyar avroya yükseldi. CO2 vergisi olarak adlandırılan vergi, diğer şeylerin yanı sıra, benzin, dizel, kalorifer yakıtı, sıvı ve doğal gazdan da alınmaktadır. 2024'ten bu yana atıkların yakılmasından da üretiliyor. Örneğin gaz tedarikçilerine veya petrol endüstrisindeki şirketlere ödeme yapmak zorundalar. Daha sonra bunları tüketicilere aktarırlar. Avrupa sertifikalarının aksine, ulusal sertifikalar şu anda yetersiz değildir.
Ulusal emisyon ticaretinde CO2 fiyatı geçen yıl ton başına 45 euro idi. 2025 yılı başında 55 avroya çıkarıldı. DEHSt, bu yıl için ulusal ticarette daha yüksek gelir bekliyor.
2026'dan itibaren, Avrupa ticaret sisteminde olduğu gibi, ulusal fiyatın başlangıçta bir koridorda ve daha sonra piyasada serbestçe belirlenmesi gerekiyor. Uzmanlar bu durumda CO2 fiyatlarının şimdikinden çok daha yüksek olmasını bekliyor.
İki ticaret sistemi temelde farklı sektörlerle ilgilidir. Ancak bazı şirketler faaliyet alanlarının geniş olması nedeniyle her iki sistemin de kapsamına girmektedir. Bu durumda çifte yükün önlenmesini sağlayan mekanizmalar mevcuttur.
UBA Başkanı hanelerin masraflarını karşılamak için iklim parası çağrısında bulundu
UBA Başkanı Dirk Messner, CO2 fiyatlandırmasının toplumun iklim dostu yeniden yapılanması için önemli bir ivme sağlayabileceğini açıkladı. Emisyon ticaretinden elde edilen gelirler önemli bir rol oynuyor. Bu fonların, sosyal ve ekonomik politika açısından iklim nötr dönüşümü desteklemek için hedefli bir şekilde kullanılması gerekecek. Messner, “CO2 fiyatları artmaya devam etse bile özel hanelere tazminat sağlamak için artık özellikle etkilenen nüfus gruplarına yönelik destek programlarıyla birlikte iklim parasına hızla ihtiyacımız var” diye açıkladı.
Emisyon ticareti ofisi başkanı Daniel Klingenfeld, Alman basın ajansı dpa'ya yaptığı açıklamada, “2024 emisyon ticareti için iyi bir yıldı, ancak hâlâ yapılacak çok şey var” dedi. Örneğin ulaştırma sektöründe önemli ölçüde daha fazla CO2 tasarrufuna ihtiyaç duyulmaktadır. Bunun, elektromobiliteyi genişleterek, şirket arabası imtiyazlarını kaldırarak ve iklime zarar veren diğer sübvansiyonlarla yapılabileceğini öne sürdü.
Bavyera federal eyaletlerin gelirleri paylaşmasını talep ediyor
Bavyera Çevre Bakanı Thorsten Glauber'in bakış açısına göre federal eyaletler, Almanya'nın karbondioksit kirliliği haklarının satışından elde ettiği geliri paylaşmalıdır. Münih'teki Özgür Seçmenler siyasetçisi, gelirlerin en az yüzde 25'inin eyaletlere gitmesi gerektiğini söyledi. “İklim koruma önlemlerini yerel düzeyde önemli ölçüde teşvik edebilmek için eyaletlere ek mali kaynaklar sağlanmalı. Yeni federal hükümet burada önemli bir yol belirlemeli.”
dpa