Şansölye talebi
Scholz: İklim cezaları otomobil üreticilerine yük olmamalı
Mevcut bağlantıyı kopyala
Alman otomobil endüstrisi krizde; Brüksel'de Şansölye Scholz üreticilere yönelik olası AB cezalarını eleştiriyor. Bu konuda yalnız değil.
Şansölye Olaf Scholz'a göre, AB'nin gelecek yıl otomobil üreticilerine yönelik iklim cezaları tehdidi sektöre yük getirmemeli. Brüksel'deki AB zirvesinin oturum aralarında Scholz (SPD), AB Komisyonu'nun cezaların “artık elektromobiliteye, modern ürünlere ve araçlara yatırım yapmak zorunda olan şirketlerin mali likiditesini etkilememesini” sağlamanın bir yolunu bulması gerektiğini söyledi.
AB'nin mevcut yasal durumuna göre, sözde filo limitleri daha katı hale geldiği için otomobil üreticileri gelecek yıldan itibaren yüksek para cezalarıyla tehdit ediliyor. Üreticiler çok fazla CO2 salımı nedeniyle önümüzdeki yıl muhtemelen milyarlarca dolarlık bir ceza ödemek zorunda kalacaklar. Çevre örgütü Transport&Environment bu büyüklükte cezaların olacağından şüphe ediyor.
Perşembe akşamı zirvenin ardından Scholz şunları söyledi: “Teknolojik modernizasyonun herkes tarafından kabul edilmesini emredemezsiniz.” Ceza ödemekten kaçınmak haklıdır. Oraya ulaşmanın yolu karmaşık, “ama o kadar derinlemesine tartışmalar yaptım ki birinin bulunacağına inanıyorum.”
Seçim manifestoları cezalarla ilgili şunu söylüyor
Filo sınırlamasına ilişkin talepler CDU/CSU, AfD, SPD, Yeşiller ve FDP'nin seçim programlarında da yer alıyor. Birlik, cezaların gözden geçirilmesi ve önlenmesi çağrısında bulunuyor. SPD programı, “Alman otomobil üreticilerinin şu anda Brüksel'e CO2 filo limitleriyle bağlantılı olarak herhangi bir ceza ödemek zorunda kalmamasını sağlamaya kararlıyız” diyor.
Yeşiller, filo sınır değerleri hedeflerini korumaya kararlıdır. “Gerekirse olası cezalar uzatılmalı ve Avrupa programları aracılığıyla e-mobiliteyi artırmak için kullanılmalıdır.” FDP filo sınırlamalarının tamamen kaldırılmasını istiyor. AfD aynı zamanda seçim programı taslağının da yürürlükten kaldırılması çağrısında bulunuyor.
Komisyon Ocak ayında otomobil endüstrisi ile diyaloğa başlıyor
AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, diğerlerinin yanı sıra otomobil üreticileri, sendikalar ve sanayi birlikleriyle Ocak ayında otomotiv endüstrisinin geleceği konusunda bir diyalog başlatacağını duyurdu. AB Komisyonu bunun artan talep, sektördeki daha iyi finansal kaynaklar ve AB iklim hedefleri ile ilgili olması gerektiğini duyurdu.
Toplantıların otomotiv endüstrisinin karşı karşıya olduğu çeşitli zorlukların çözümüne yardımcı olacak tavsiyelerle sonuçlanması amaçlanıyor. Belirli koşullar altında AB yasalarının da bu amaçla değiştirilmesi gerekmektedir. Diyalogun ilk toplantısı von der Leyen'in liderliğinde gerçekleşecek ve AB komisyon üyeleri sonraki toplantılara katılacak.
Federal eyaletlerden ve diğer ülkelerden de eleştiri
Geçtiğimiz günlerde, Bavyera Başbakanları Markus Söder (CSU), Aşağı Saksonya, Stephan Weil (SPD) ve Baden-Württemberg Başbakanları Winfried Kretschmann (Yeşiller), Komisyon'a, yaklaşan cezaların 2025'ten itibaren ertelenmesi çağrısında bulundu. Bu Cuma, Federal Konseyin Saarland'ın girişimini oylaması planlanıyor. Federal hükümetin planlanan cezaları askıya almak için çalışması gerektiğini talep ediyor.
Diğer AB ülkelerinden de olası cezalara yönelik eleştiriler var. İtalya, Polonya, Avusturya, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Slovakya yakın zamanda bir mektup yazdılar ve halihazırda zor durumda olan otomotiv endüstrisinin cezalar nedeniyle daha fazla dezavantajla karşı karşıya kalacağı yönündeki endişelerini dile getirdiler. Fransa'dan da eleştirel sesler var.
Çevreciler ise hukuki durumun korunması için baskı yapıyor. Greenpeace'den Marion Tiemann, “AB sınırlarını değiştirme baskısı bazı üreticiler için rahatsız edici olabilir, ancak iklim ve aynı zamanda otomobil üreticileri için buna acilen ihtiyaç var” dedi. Yeşil milletvekili Michael Bloss'a göre cezaların azaltılması için ilgili AB yasalarının değiştirilmesi gerekiyor. Bunun muhafazakarlar tarafından AB'nin iklim hedeflerini zayıflatmak için kullanılabileceği tehlikesini görüyor.
dpa
Scholz: İklim cezaları otomobil üreticilerine yük olmamalı
Mevcut bağlantıyı kopyala
Alman otomobil endüstrisi krizde; Brüksel'de Şansölye Scholz üreticilere yönelik olası AB cezalarını eleştiriyor. Bu konuda yalnız değil.
Şansölye Olaf Scholz'a göre, AB'nin gelecek yıl otomobil üreticilerine yönelik iklim cezaları tehdidi sektöre yük getirmemeli. Brüksel'deki AB zirvesinin oturum aralarında Scholz (SPD), AB Komisyonu'nun cezaların “artık elektromobiliteye, modern ürünlere ve araçlara yatırım yapmak zorunda olan şirketlerin mali likiditesini etkilememesini” sağlamanın bir yolunu bulması gerektiğini söyledi.
AB'nin mevcut yasal durumuna göre, sözde filo limitleri daha katı hale geldiği için otomobil üreticileri gelecek yıldan itibaren yüksek para cezalarıyla tehdit ediliyor. Üreticiler çok fazla CO2 salımı nedeniyle önümüzdeki yıl muhtemelen milyarlarca dolarlık bir ceza ödemek zorunda kalacaklar. Çevre örgütü Transport&Environment bu büyüklükte cezaların olacağından şüphe ediyor.
Perşembe akşamı zirvenin ardından Scholz şunları söyledi: “Teknolojik modernizasyonun herkes tarafından kabul edilmesini emredemezsiniz.” Ceza ödemekten kaçınmak haklıdır. Oraya ulaşmanın yolu karmaşık, “ama o kadar derinlemesine tartışmalar yaptım ki birinin bulunacağına inanıyorum.”
Seçim manifestoları cezalarla ilgili şunu söylüyor
Filo sınırlamasına ilişkin talepler CDU/CSU, AfD, SPD, Yeşiller ve FDP'nin seçim programlarında da yer alıyor. Birlik, cezaların gözden geçirilmesi ve önlenmesi çağrısında bulunuyor. SPD programı, “Alman otomobil üreticilerinin şu anda Brüksel'e CO2 filo limitleriyle bağlantılı olarak herhangi bir ceza ödemek zorunda kalmamasını sağlamaya kararlıyız” diyor.
Yeşiller, filo sınır değerleri hedeflerini korumaya kararlıdır. “Gerekirse olası cezalar uzatılmalı ve Avrupa programları aracılığıyla e-mobiliteyi artırmak için kullanılmalıdır.” FDP filo sınırlamalarının tamamen kaldırılmasını istiyor. AfD aynı zamanda seçim programı taslağının da yürürlükten kaldırılması çağrısında bulunuyor.
Komisyon Ocak ayında otomobil endüstrisi ile diyaloğa başlıyor
AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, diğerlerinin yanı sıra otomobil üreticileri, sendikalar ve sanayi birlikleriyle Ocak ayında otomotiv endüstrisinin geleceği konusunda bir diyalog başlatacağını duyurdu. AB Komisyonu bunun artan talep, sektördeki daha iyi finansal kaynaklar ve AB iklim hedefleri ile ilgili olması gerektiğini duyurdu.
Toplantıların otomotiv endüstrisinin karşı karşıya olduğu çeşitli zorlukların çözümüne yardımcı olacak tavsiyelerle sonuçlanması amaçlanıyor. Belirli koşullar altında AB yasalarının da bu amaçla değiştirilmesi gerekmektedir. Diyalogun ilk toplantısı von der Leyen'in liderliğinde gerçekleşecek ve AB komisyon üyeleri sonraki toplantılara katılacak.
Federal eyaletlerden ve diğer ülkelerden de eleştiri
Geçtiğimiz günlerde, Bavyera Başbakanları Markus Söder (CSU), Aşağı Saksonya, Stephan Weil (SPD) ve Baden-Württemberg Başbakanları Winfried Kretschmann (Yeşiller), Komisyon'a, yaklaşan cezaların 2025'ten itibaren ertelenmesi çağrısında bulundu. Bu Cuma, Federal Konseyin Saarland'ın girişimini oylaması planlanıyor. Federal hükümetin planlanan cezaları askıya almak için çalışması gerektiğini talep ediyor.
Diğer AB ülkelerinden de olası cezalara yönelik eleştiriler var. İtalya, Polonya, Avusturya, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Slovakya yakın zamanda bir mektup yazdılar ve halihazırda zor durumda olan otomotiv endüstrisinin cezalar nedeniyle daha fazla dezavantajla karşı karşıya kalacağı yönündeki endişelerini dile getirdiler. Fransa'dan da eleştirel sesler var.
Çevreciler ise hukuki durumun korunması için baskı yapıyor. Greenpeace'den Marion Tiemann, “AB sınırlarını değiştirme baskısı bazı üreticiler için rahatsız edici olabilir, ancak iklim ve aynı zamanda otomobil üreticileri için buna acilen ihtiyaç var” dedi. Yeşil milletvekili Michael Bloss'a göre cezaların azaltılması için ilgili AB yasalarının değiştirilmesi gerekiyor. Bunun muhafazakarlar tarafından AB'nin iklim hedeflerini zayıflatmak için kullanılabileceği tehlikesini görüyor.
dpa