otomobil gösterisi
Şansölye Scholz, Alman otomotiv endüstrisinin gücünü övdü
Şansölye şunları kontrol ediyor: IAA’da bir araba simülatöründe Olaf Scholz. Fotoğraf
© Sven Hoppe/dpa HAVUZ/dpa
IAA’nın açılışında otomobil endüstrisi, hükümet başkanına konum olarak Almanya’dan endişe duyduğunu açıkça belirtti ve iklim aktivistleri Şansölye’nin turunu aksattı. İkisi de onu pek etkilemedi.
Salı günü Münih’te IAA’nın açılışında Şansölye Olaf Scholz (SPD), Alman otomobil üreticilerinin ve tedarikçilerinin yenilikçi yeteneklerini övdü. Scholz, otomobil fuarına ilk kez katılan ve şimdi de Almanya’da yer edinmek isteyen birçok Çinli otomobil üreticisine atıfta bulunarak, “Almanya’daki otomobil endüstrisinin rekabet gücü sorgulanamaz” dedi. Almanya’da otomobil sektörünün ve onun dernek başkanı Hildegard Müller’in eleştirilerine yanıt vermedi.
Şansölye, “Hafta sonu bana kişisel olarak şunu gösterdi: Koşu ne kadar güzel olsa da, bazı mesafeler için arabayı kullanmak daha iyidir” diye şaka yaptı. Koşu yaparken düştü ve şimdi siyah göz bandı takıyor.
Protestolar demokratik tartışmanın bir parçası
Açılış töreninin ardından Scholz, Alman otomobil üreticileri ve tedarikçilerinin gelecekteki projelerini görmek üzere sergi salonlarında iki saatlik bir tur başlattı. Çinli otomobil üreticilerinin gündeminde değil, Erfurt’ta fabrikası bulunan Çinli akü üreticisi Catl vardı.
Çevre örgütü Greenpeace turu aksattı. BMW CEO’su Oliver Zipse Şansölye’ye bir araç gösterirken aktivistlerinden üçü BMW standındaki arabalara ve bir masaya tırmandı ve “Parti Bitti” yazan pankartları kaldırdı. Kısa süreli huzursuzluğun ardından resmi programa devam edildi. Daha sonra benzer bir kampanya Mercedes-Benz’de de yaşandı.
Scholz, bu tür protestoların “kamusal demokratik tartışmanın parçası” olduğunu söyledi. Ancak sergilenen e-arabalar göz önüne alındığında, bunlar “biraz anakronik”. Münih Belediye Başkanı Dieter Reiter (SPD), açılış töreninde tartışmayı reddetmenin ve “medya meraklısı protestolarla kendinizi yormanın” yanlış bir yol olduğunu eleştirmişti. Otomobil endüstrisinde yalnızca daha fazla iklim koruması var, ona karşı değil. Yalnızca Münih’te on binlerce iş otomotiv endüstrisine bağlıydı.
Almanya’da bürokrasi çok fazla
VDA Başkanı Müller, Almanya’nın lokasyon olarak ve yatırımların kademeli olarak yurtdışına kaymasıyla ilgili endişelerini şöyle dile getirdi: “Burada yatırım yapmak istiyoruz. Ancak bunun için şartların uygun olması gerekiyor.” Ancak vergiler, harçlar ve enerji fiyatları artık uluslararası düzeyde rekabetçi değil ve Brüksel ve Berlin’den sürekli olarak yeni düzenlemeler ekleniyor. Şirketler ağırlıklı olarak yurt dışında kâr elde ediyor. Müller, ABD ve Çin’in ise şirketlerini desteklediklerini ve daha az bürokrasi ve daha fazla teknoloji özgürlüğü ile inovasyon güçlerini serbest bıraktıklarını söyledi.
Scholz ise lokasyon olarak Almanya’yı övdü ve Alman otomotiv endüstrisi konusunda iyimserdi: “Rekabet bizi korkutmamalı, teşvik etmeli.” Hedefi, 2030 yılına kadar Almanya’da 15 milyon elektrikli otomobilin trafiğe çıkması ve “bir milyon şarj istasyonu” kurulması.
Bavyera Başbakanı Markus Söder (CSU), federal hükümetin e-otomobil alım primlerindeki indiriminin yanlış olduğunu eleştirdi. Radikal otomobil muhaliflerine hitaben şunları söyledi: “Bence sorunları yapıştırıcıyla çözmek yerine beyninizle çözmek daha akıllıca.” Bavyera gibi daha büyük ülkeler arabasız düşünülemez. Otomobilin geleceği Almanya’da gerçekleşmeli ve refah yaratmaya devam etmeli.
Çeşitli ulaşım modlarının ağ oluşturması fuarın önemli bir konusu. Konuyla ilgili düzenlenen forumda Hollywood oyuncusu Natalie Portman da sahneye çıktı. Portman, ABD’de iklimin daha fazla korunmasını teşvik etti ve Münih’teki ticaret fuarında da bundan bahsetti.
Protesto eylemiyle Yokoluş İsyanı
Sergi merkezinin önündeki protestoların devam etmesi etkinliği önemli ölçüde etkilemedi. Attac aktivistleri, araba trafiğinin iklime zarar veren etkilerini protesto etmek için öğleden sonra geç saatlerde sembolik olarak bir buçuk metre yüksekliğindeki 1,5 derecelik tabelayı yaktı. Maskeli iki aktivist, 1,5 derece sembolünü ateşe veren Ulaştırma Bakanı Volker Wissing’i (FDP) ve Alman otomobil şirketlerini temsil ediyordu. Eylemcilere “Geleceğimizi yakmayın: trafik hemen değişsin” yazılı pankartlarla eşlik edildi.
Kısa bir süre sonra Yokoluş İsyanı, fuarın ana girişinin hemen önünde, Attac’ın aksine duyurulmayan başka bir eylem başlattı. Yedi aktivist, girişin önündeki büyük su birikintilerinden birine tırmandı ve siyah duman çıkardı. Bazıları siyah boyaya bulanmış olan aktivistler, posterlerinde IAA’nın hurdaya çıkarılması veya bloke edilmesi çağrısında bulundu. Ayrıca diğer şeylerin yanı sıra lityum madenciliğini ve ağır SUV’ları da eleştirdiler. Polis olay yerindeydi ancak aktivistlerin işlerini yapmalarına büyük ölçüde izin verdi.
Hafta sonu için başka protestolar da duyuruldu. Son Nesil grubu bir süredir Münih’teki sokakları kapatıyor. Salı günü eylemlerinizden ikisi polis tarafından büyük oranda durduruldu. Polise göre gruptan 29 aktivist Salı günü öğleden sonra gözaltına alındı.
dpa
#Konular
Şansölye Scholz, Alman otomotiv endüstrisinin gücünü övdü
Şansölye şunları kontrol ediyor: IAA’da bir araba simülatöründe Olaf Scholz. Fotoğraf
© Sven Hoppe/dpa HAVUZ/dpa
IAA’nın açılışında otomobil endüstrisi, hükümet başkanına konum olarak Almanya’dan endişe duyduğunu açıkça belirtti ve iklim aktivistleri Şansölye’nin turunu aksattı. İkisi de onu pek etkilemedi.
Salı günü Münih’te IAA’nın açılışında Şansölye Olaf Scholz (SPD), Alman otomobil üreticilerinin ve tedarikçilerinin yenilikçi yeteneklerini övdü. Scholz, otomobil fuarına ilk kez katılan ve şimdi de Almanya’da yer edinmek isteyen birçok Çinli otomobil üreticisine atıfta bulunarak, “Almanya’daki otomobil endüstrisinin rekabet gücü sorgulanamaz” dedi. Almanya’da otomobil sektörünün ve onun dernek başkanı Hildegard Müller’in eleştirilerine yanıt vermedi.
Şansölye, “Hafta sonu bana kişisel olarak şunu gösterdi: Koşu ne kadar güzel olsa da, bazı mesafeler için arabayı kullanmak daha iyidir” diye şaka yaptı. Koşu yaparken düştü ve şimdi siyah göz bandı takıyor.
Protestolar demokratik tartışmanın bir parçası
Açılış töreninin ardından Scholz, Alman otomobil üreticileri ve tedarikçilerinin gelecekteki projelerini görmek üzere sergi salonlarında iki saatlik bir tur başlattı. Çinli otomobil üreticilerinin gündeminde değil, Erfurt’ta fabrikası bulunan Çinli akü üreticisi Catl vardı.
Çevre örgütü Greenpeace turu aksattı. BMW CEO’su Oliver Zipse Şansölye’ye bir araç gösterirken aktivistlerinden üçü BMW standındaki arabalara ve bir masaya tırmandı ve “Parti Bitti” yazan pankartları kaldırdı. Kısa süreli huzursuzluğun ardından resmi programa devam edildi. Daha sonra benzer bir kampanya Mercedes-Benz’de de yaşandı.
Scholz, bu tür protestoların “kamusal demokratik tartışmanın parçası” olduğunu söyledi. Ancak sergilenen e-arabalar göz önüne alındığında, bunlar “biraz anakronik”. Münih Belediye Başkanı Dieter Reiter (SPD), açılış töreninde tartışmayı reddetmenin ve “medya meraklısı protestolarla kendinizi yormanın” yanlış bir yol olduğunu eleştirmişti. Otomobil endüstrisinde yalnızca daha fazla iklim koruması var, ona karşı değil. Yalnızca Münih’te on binlerce iş otomotiv endüstrisine bağlıydı.
Almanya’da bürokrasi çok fazla
VDA Başkanı Müller, Almanya’nın lokasyon olarak ve yatırımların kademeli olarak yurtdışına kaymasıyla ilgili endişelerini şöyle dile getirdi: “Burada yatırım yapmak istiyoruz. Ancak bunun için şartların uygun olması gerekiyor.” Ancak vergiler, harçlar ve enerji fiyatları artık uluslararası düzeyde rekabetçi değil ve Brüksel ve Berlin’den sürekli olarak yeni düzenlemeler ekleniyor. Şirketler ağırlıklı olarak yurt dışında kâr elde ediyor. Müller, ABD ve Çin’in ise şirketlerini desteklediklerini ve daha az bürokrasi ve daha fazla teknoloji özgürlüğü ile inovasyon güçlerini serbest bıraktıklarını söyledi.
Scholz ise lokasyon olarak Almanya’yı övdü ve Alman otomotiv endüstrisi konusunda iyimserdi: “Rekabet bizi korkutmamalı, teşvik etmeli.” Hedefi, 2030 yılına kadar Almanya’da 15 milyon elektrikli otomobilin trafiğe çıkması ve “bir milyon şarj istasyonu” kurulması.
Bavyera Başbakanı Markus Söder (CSU), federal hükümetin e-otomobil alım primlerindeki indiriminin yanlış olduğunu eleştirdi. Radikal otomobil muhaliflerine hitaben şunları söyledi: “Bence sorunları yapıştırıcıyla çözmek yerine beyninizle çözmek daha akıllıca.” Bavyera gibi daha büyük ülkeler arabasız düşünülemez. Otomobilin geleceği Almanya’da gerçekleşmeli ve refah yaratmaya devam etmeli.
Çeşitli ulaşım modlarının ağ oluşturması fuarın önemli bir konusu. Konuyla ilgili düzenlenen forumda Hollywood oyuncusu Natalie Portman da sahneye çıktı. Portman, ABD’de iklimin daha fazla korunmasını teşvik etti ve Münih’teki ticaret fuarında da bundan bahsetti.
Protesto eylemiyle Yokoluş İsyanı
Sergi merkezinin önündeki protestoların devam etmesi etkinliği önemli ölçüde etkilemedi. Attac aktivistleri, araba trafiğinin iklime zarar veren etkilerini protesto etmek için öğleden sonra geç saatlerde sembolik olarak bir buçuk metre yüksekliğindeki 1,5 derecelik tabelayı yaktı. Maskeli iki aktivist, 1,5 derece sembolünü ateşe veren Ulaştırma Bakanı Volker Wissing’i (FDP) ve Alman otomobil şirketlerini temsil ediyordu. Eylemcilere “Geleceğimizi yakmayın: trafik hemen değişsin” yazılı pankartlarla eşlik edildi.
Kısa bir süre sonra Yokoluş İsyanı, fuarın ana girişinin hemen önünde, Attac’ın aksine duyurulmayan başka bir eylem başlattı. Yedi aktivist, girişin önündeki büyük su birikintilerinden birine tırmandı ve siyah duman çıkardı. Bazıları siyah boyaya bulanmış olan aktivistler, posterlerinde IAA’nın hurdaya çıkarılması veya bloke edilmesi çağrısında bulundu. Ayrıca diğer şeylerin yanı sıra lityum madenciliğini ve ağır SUV’ları da eleştirdiler. Polis olay yerindeydi ancak aktivistlerin işlerini yapmalarına büyük ölçüde izin verdi.
Hafta sonu için başka protestolar da duyuruldu. Son Nesil grubu bir süredir Münih’teki sokakları kapatıyor. Salı günü eylemlerinizden ikisi polis tarafından büyük oranda durduruldu. Polise göre gruptan 29 aktivist Salı günü öğleden sonra gözaltına alındı.
dpa
#Konular