milyon pazar
Kadın futbolu neden artık bir yatırım vakası?
FC Bayern Münih oyuncuları beşinci Almanya şampiyonluğunu kutluyor
© Sven Hoppe / DPA
Hemen hemen tüm kategorilerde kadın futbolu, erkek sporuna kıyasla hala küçük görünüyor. Ama büyüme hızlı.
kaydeden Victoria Robertz
Hâlâ kadın futboluyla ilgilenen kimsenin olmadığını düşünenler, geçen yılın reytinglerine bir göz atmayı faydalı bulabilir. 2022’de Alman televizyonunda en yüksek reytinge sahip futbol maçı, Katar’da düzenlenen erkekler Dünya Kupası maçı değildi – hayır, Almanya’nın İngiltere’ye karşı oynadığı Avrupa Kadınlar Şampiyonası finaliydi.
Almanya’da kadın futbolu her zamankinden daha görünür ve popüler. Sadece geçtiğimiz sezonda, bir önceki yıla göre üç kattan fazla taraftar stadyumlara geldi. Yine de taraftarlar, bir sonraki büyük kadın turnuvasının TV’de de ücretsiz olarak izlenebileceği netleşene kadar son dakikaya kadar titremek zorunda kaldı.
“Forbes” sıralaması
En çok bu sporcular kazanıyor
Erkek futbolu başka boyutlara taşınmaya devam ediyor
Avustralya ve Yeni Zelanda’daki Dünya Kupası bir ay içinde başlıyor. Ancak daha birkaç gün önce dünya futbol federasyonu Fifa ile ARD ve ZDF’nin de içinde bulunduğu Avrupa Yayın Birliği yayın haklarının bedeli konusunda anlaşabildi. Bir ay süren bir anlaşmazlıkta ARD ve ZDF, “markaya uygun” bir teklif sunduklarını defalarca vurguladı: 5 milyon avro tutarında. Karşılaştırma için: Katar’daki erkekler Dünya Kupası hakları için teklif 214 milyon euro idi.
Bunun gibi rakamlar, erkek futbolunun hala tamamen farklı bir ölçekte olduğunu açıkça ortaya koyuyor. Şu anda kadınlar Bundesliga’da bütün bir takımın kazandığı şey bazen erkekler için tek bir oyuncunun kazanmasına eşdeğer. Futbol Para Ligi Raporuna göre, Avrupa’nın finansal açıdan en güçlü kadın kulüpleri 2021/22’de 35,9 milyon Euro kar elde ederken, en yüksek ciroya sahip erkek kulüpleri aynı dönemde 9,2 milyar Euro kar elde etti. Ancak kadınlar, erkeklerin mali gücünden giderek daha fazla yararlanıyor ve pazarlama potansiyellerinin de büyüdüğü düşünülüyor.
Geçen yılki başarılı Avrupa Şampiyonası’ndan bu yana, forvet Alexandra Popp, kaleci Merle Frohms veya serbest vuruş uzmanı Lina Magull gibi oyuncular, neredeyse Alman erkeklerinin en iyi yıldızları kadar tanınıyorlar. Sadece milli takımda değil, Bundesliga kulüplerinde de başarılılar. DFB Kupası’nın seri galibi ve iki kez Şampiyonlar Ligi galibi VfL Wolfsburg ve kadınları bu sezon beşinci kez Almanya şampiyonu olan FC Bayern için oynuyorlar.
Bayanlar Bundesliga hala kaybetmeye aday.
Artık erkeklerde kurulu olan bu tarz lisanslı kulüpler artık kadın takımlarını kurmak ve bunlara yatırım yapmak istiyor. Kendi kabinleri, eğitim alanları, fizyoterapistleri ve eğitmenleri ile temel profesyonel yapıları oluşturmak, Bayern veya Wolfsburg için nispeten kolaydır. Erkek muadili olmayan diğer takımlar için daha zor. Saf kadın kulüpleri bu nedenle artık Bundesliga’da bir istisna. En geleneksel takımlardan biri olan 1. FFC Turbine Potsdam, birinci ligden henüz küme düştü.
Ulusal teknik direktör Martina Voss-Tecklenburg, Capital ile yaptığı bir röportajda, koşullar her yerde ideal olmaktan uzak olsa bile, mevcut durumu beş veya on yıl öncekiyle kıyaslayamayacağınızı söylüyor. “Özellikle son büyük turnuvalarda çok şey geliştirdik” diyor. “Çok gerçekçiyiz ve hala halletmemiz gereken birçok sorunumuz olduğunu biliyoruz. Finansal olarak da sonraki adımları atmak istiyoruz, ancak birbiri ardına ve piyasaya uygun.”
DFB’den alınan rakamlar, bayanlar Bundesliga’nın şu anda hala zarar eden bir iş olduğunu gösteriyor. 2020/21 sezonunda Bundesliga’daki tüm kadın kulüplerinin geliri dört yıl öncesine göre daha yüksekti ancak her takım ortalama olarak 1,5 milyon euro zarar etti. DFB, büyük kulüplerin çok yatırım yaptığını söyleyerek bunu haklı çıkarıyor. WHU Düsseldorf’tan spor ekonomisti Sascha Schmidt de kadın takımlarını büyük kulüpler için bir “yatırım örneği” olarak tanımlıyor. “Şu anda kadın takımları, Bundesliga erkek takımlarının altyapısını ve bilgi birikimini kullanabildikleri için elbette bundan fayda sağlıyor” diye açıklıyor. “Ama kadın işini sonsuza kadar sübvanse etmeyecekler, onu kendi kendini finanse eden bir iş alanı olarak yürütmek istiyorlar ve önemli olan iyi pazarlama.”
Almanya kadınlar ligi “Google Pixel League” oluyor
Ona göre kadın futbolu, sponsorlar, medya haklarının pazarlanması ve ticari mallar için cazip hale getirmek için özel olarak tanıtılıyor. Uefa’ya göre bugün halihazırda 144 milyon kadın futbol taraftarı var ve 2033’te bu sayı 328 milyona çıkabilir. Ayrıca kadın futbolunun piyasa değerinin önümüzdeki on yılda altı kat artması bekleniyor. Uluslararası liglerin dörtte üçünün zaten bir isim sponsoru var.
Almanya liginin adı önümüzdeki dört sezon için “Google Pixel” Bundesliga olacak. Böylece Google, teknoloji grubunun Mayıs ayında milli takımın resmi sponsoru olmasının ardından birkaç hafta içinde Alman kadın futboluyla ikinci büyük ortaklığını duyurdu – Google’ın Alman sporlarına ilk katılımı. Dünya Kupası zamanında planlanan Google kampanyasının 50 milyon kişiye ulaşması hedefleniyor.
Milli teknik direktör Voss-Tecklenburg için böylesine küresel bir oyuncunun girişi birkaç yıl öncesine kadar hayal bile edilemezdi. Capital’e konuşan Voss-Tecklenburg, “Elbette, güçlü ortaklar kazanmak, çerçeve koşullarının iyileştirilmesine yardımcı olur.” “Çeşitliliğin ve kadınların güçlendirilmesi şu anda sosyal bir mesele ve bunun ‘içeride’ olması olumsuz bir şey ifade etmiyor.” Aksine, kadın futboluna daha fazla dahil olmanın temellerinin atıldığını gösteriyor.
tis
#Konular
Kadın futbolu neden artık bir yatırım vakası?
FC Bayern Münih oyuncuları beşinci Almanya şampiyonluğunu kutluyor
© Sven Hoppe / DPA
Hemen hemen tüm kategorilerde kadın futbolu, erkek sporuna kıyasla hala küçük görünüyor. Ama büyüme hızlı.
kaydeden Victoria Robertz
Hâlâ kadın futboluyla ilgilenen kimsenin olmadığını düşünenler, geçen yılın reytinglerine bir göz atmayı faydalı bulabilir. 2022’de Alman televizyonunda en yüksek reytinge sahip futbol maçı, Katar’da düzenlenen erkekler Dünya Kupası maçı değildi – hayır, Almanya’nın İngiltere’ye karşı oynadığı Avrupa Kadınlar Şampiyonası finaliydi.
Almanya’da kadın futbolu her zamankinden daha görünür ve popüler. Sadece geçtiğimiz sezonda, bir önceki yıla göre üç kattan fazla taraftar stadyumlara geldi. Yine de taraftarlar, bir sonraki büyük kadın turnuvasının TV’de de ücretsiz olarak izlenebileceği netleşene kadar son dakikaya kadar titremek zorunda kaldı.
“Forbes” sıralaması
En çok bu sporcular kazanıyor
Erkek futbolu başka boyutlara taşınmaya devam ediyor
Avustralya ve Yeni Zelanda’daki Dünya Kupası bir ay içinde başlıyor. Ancak daha birkaç gün önce dünya futbol federasyonu Fifa ile ARD ve ZDF’nin de içinde bulunduğu Avrupa Yayın Birliği yayın haklarının bedeli konusunda anlaşabildi. Bir ay süren bir anlaşmazlıkta ARD ve ZDF, “markaya uygun” bir teklif sunduklarını defalarca vurguladı: 5 milyon avro tutarında. Karşılaştırma için: Katar’daki erkekler Dünya Kupası hakları için teklif 214 milyon euro idi.
Bunun gibi rakamlar, erkek futbolunun hala tamamen farklı bir ölçekte olduğunu açıkça ortaya koyuyor. Şu anda kadınlar Bundesliga’da bütün bir takımın kazandığı şey bazen erkekler için tek bir oyuncunun kazanmasına eşdeğer. Futbol Para Ligi Raporuna göre, Avrupa’nın finansal açıdan en güçlü kadın kulüpleri 2021/22’de 35,9 milyon Euro kar elde ederken, en yüksek ciroya sahip erkek kulüpleri aynı dönemde 9,2 milyar Euro kar elde etti. Ancak kadınlar, erkeklerin mali gücünden giderek daha fazla yararlanıyor ve pazarlama potansiyellerinin de büyüdüğü düşünülüyor.
Geçen yılki başarılı Avrupa Şampiyonası’ndan bu yana, forvet Alexandra Popp, kaleci Merle Frohms veya serbest vuruş uzmanı Lina Magull gibi oyuncular, neredeyse Alman erkeklerinin en iyi yıldızları kadar tanınıyorlar. Sadece milli takımda değil, Bundesliga kulüplerinde de başarılılar. DFB Kupası’nın seri galibi ve iki kez Şampiyonlar Ligi galibi VfL Wolfsburg ve kadınları bu sezon beşinci kez Almanya şampiyonu olan FC Bayern için oynuyorlar.
Bayanlar Bundesliga hala kaybetmeye aday.
Artık erkeklerde kurulu olan bu tarz lisanslı kulüpler artık kadın takımlarını kurmak ve bunlara yatırım yapmak istiyor. Kendi kabinleri, eğitim alanları, fizyoterapistleri ve eğitmenleri ile temel profesyonel yapıları oluşturmak, Bayern veya Wolfsburg için nispeten kolaydır. Erkek muadili olmayan diğer takımlar için daha zor. Saf kadın kulüpleri bu nedenle artık Bundesliga’da bir istisna. En geleneksel takımlardan biri olan 1. FFC Turbine Potsdam, birinci ligden henüz küme düştü.
Ulusal teknik direktör Martina Voss-Tecklenburg, Capital ile yaptığı bir röportajda, koşullar her yerde ideal olmaktan uzak olsa bile, mevcut durumu beş veya on yıl öncekiyle kıyaslayamayacağınızı söylüyor. “Özellikle son büyük turnuvalarda çok şey geliştirdik” diyor. “Çok gerçekçiyiz ve hala halletmemiz gereken birçok sorunumuz olduğunu biliyoruz. Finansal olarak da sonraki adımları atmak istiyoruz, ancak birbiri ardına ve piyasaya uygun.”
DFB’den alınan rakamlar, bayanlar Bundesliga’nın şu anda hala zarar eden bir iş olduğunu gösteriyor. 2020/21 sezonunda Bundesliga’daki tüm kadın kulüplerinin geliri dört yıl öncesine göre daha yüksekti ancak her takım ortalama olarak 1,5 milyon euro zarar etti. DFB, büyük kulüplerin çok yatırım yaptığını söyleyerek bunu haklı çıkarıyor. WHU Düsseldorf’tan spor ekonomisti Sascha Schmidt de kadın takımlarını büyük kulüpler için bir “yatırım örneği” olarak tanımlıyor. “Şu anda kadın takımları, Bundesliga erkek takımlarının altyapısını ve bilgi birikimini kullanabildikleri için elbette bundan fayda sağlıyor” diye açıklıyor. “Ama kadın işini sonsuza kadar sübvanse etmeyecekler, onu kendi kendini finanse eden bir iş alanı olarak yürütmek istiyorlar ve önemli olan iyi pazarlama.”
Almanya kadınlar ligi “Google Pixel League” oluyor
Ona göre kadın futbolu, sponsorlar, medya haklarının pazarlanması ve ticari mallar için cazip hale getirmek için özel olarak tanıtılıyor. Uefa’ya göre bugün halihazırda 144 milyon kadın futbol taraftarı var ve 2033’te bu sayı 328 milyona çıkabilir. Ayrıca kadın futbolunun piyasa değerinin önümüzdeki on yılda altı kat artması bekleniyor. Uluslararası liglerin dörtte üçünün zaten bir isim sponsoru var.
Almanya liginin adı önümüzdeki dört sezon için “Google Pixel” Bundesliga olacak. Böylece Google, teknoloji grubunun Mayıs ayında milli takımın resmi sponsoru olmasının ardından birkaç hafta içinde Alman kadın futboluyla ikinci büyük ortaklığını duyurdu – Google’ın Alman sporlarına ilk katılımı. Dünya Kupası zamanında planlanan Google kampanyasının 50 milyon kişiye ulaşması hedefleniyor.
Milli teknik direktör Voss-Tecklenburg için böylesine küresel bir oyuncunun girişi birkaç yıl öncesine kadar hayal bile edilemezdi. Capital’e konuşan Voss-Tecklenburg, “Elbette, güçlü ortaklar kazanmak, çerçeve koşullarının iyileştirilmesine yardımcı olur.” “Çeşitliliğin ve kadınların güçlendirilmesi şu anda sosyal bir mesele ve bunun ‘içeride’ olması olumsuz bir şey ifade etmiyor.” Aksine, kadın futboluna daha fazla dahil olmanın temellerinin atıldığını gösteriyor.
tis
#Konular