Havacılık: Lufthansa, Ita’ya katıldı

EkoIte

Member
havacılık
Lufthansa, Ita’ya katıldı





CEO Spohr’a göre, Ita Airways’in Lufthansa tarafından tamamen devralınmasına giden yol açıkça kabul edildi. Fotoğraf

© Boris Rössler/dpa


Lufthansa, eski devlet havayollarını devralma konusunda deneyime sahiptir. İtalyan Ita, patron Carsten Spohr’un umduğu İsviçre kadar başarılı olabilir. Ama önce birkaç engel var.





İtalyan devlet havayolu Ita Airways’e girişle birlikte, Lufthansa patronu Carsten Spohr ve yönetimi için büyük bir zorluk başlıyor. CEO’ya göre, stratejik boyut göz önüne alındığında, anlaşma artık gerçekten parayla ilgili değildi. Roma’da hükümetle yapılan anlaşmanın ardından, potansiyel Dax tırmanıcısı, kademeli olarak AB’nin en büyük üçüncü ekonomisinin devlet havayolu şirketini devralır, Air France’ın egemen olduğu “Sky Team” ittifakından başka bir havayolu şirketini bozar ve milyar dolarlık bir pazara giriş hakkı kazanır. Ancak uzun zamandır hazırlanan İtalya adımıyla birlikte, Almanya iç pazarına daha az bağımlı olmak isteyen gruptaki sorunlar da büyüyor.


Spohr, selefi Alitalia’dan küçülen Ita’yı orta geliştirme aşamasındaki bir start-up olarak tanımlamayı seviyor. Dolayısıyla, 2021 sonbaharında Corona krizinin ortasında başlayan havayolunun şimdiye kadar sadece kayıp vermesi o kadar da önemli görünmüyor. Ortak satın alma ve daha iyi planlama yoluyla şirketler grubundaki hızlı tasarruf fırsatlarıyla, 2025 gibi erken bir tarihte operasyonel kârda uçması bekleniyor. Ve 2027 için, Lufthansa ve Roma Maliye Bakanlığı’nın ortak iş planı şimdiden 4,1 milyar avroluk satış öngörüyor. (2022: 1,6 milyar).


İtalyan devleti şimdilik gemide


71 uçağı masmavi boyalı olan havayolunun öz sermayesindeki yüzde 41’lik hissenin ilk taksiti olarak 325 milyon euro akacak. Hızlı hükümet değişikliği göz önüne alındığında bir risk faktörü olan İtalyan devleti, birkaç yıl daha gemide kalacak. 2025’ten itibaren bile, Lufthansa kesin olarak tanımlanmış koşullar altında yüzde 49’luk ek bir opsiyonu kullanabildiği zaman, o zamanki görevdeki maliye bakanı kalan yüzde 10 ile yardımcı pilot olmaya devam edecek.


Bununla birlikte, Kaptan Spohr kendini yeterince güvende hissediyor: Tam devralmaya giden yol, sözleşmeyle açıkça kararlaştırıldı ve aynı zamanda şirketin açık bir hedefi. Öte yandan, rakamlar doğru değilse Lufthansa, Ita’yı tamamen entegre etmeye zorlanamaz. İtalyan medyasında Ita’nın toplam fiyatının 830 milyon euro olduğu belirtilirken, Spohr bu rakamı doğrulamadı. Şirketin ayrıca Ita’nın selefi Alitalia ile bağlantılı ekonomik ve yasal risklerden korunduğunun altını çiziyor.


Halihazırda kuzey İtalya’da faaliyet gösteren bölgesel iştiraki Air Dolomiti’nin başında bulunan Lufthansa strateji şefi Jörg Eberhart, yeni Ita patronu olarak tartışılıyor. Başka bir Lufthansa çalışanıyla birlikte beş kişilik Ita yönetim kuruluna geçecek. Avusturya, İsviçre ve Brüksel Havayolları’ndan sonra Ita, komşu bir ülkeye özelleştirilmiş bir biçimde Lufthansa Grubu’na inen dördüncü devlet havayolu şirketi olacak.


İtalya’daki tepkiler


İtalya’da anlaşma büyük ölçüde olumlu karşılandı. Alpler’in güneyindeki kırmızı ve devlet yardımlarındaki Alitalia sayılarına uzun süre alıştıktan sonra, Frankfurtlu havacılık devlerinin umutları yüksek. Ulaştırma Bakanı Matteo Salvini, “Yıllar süren başarısızlık ve gevezeliklerin” ardından işçiler ve gezginler “nihayet güvende” diye tweet attı. Her şeyden önce İtalyanlar, örneğin Roma ve Milano’daki havaalanlarının Afrika veya Güney Amerika’ya aktarma merkezleri olarak yükseltilmesini istiyor.


Cuma günü Spohr diplomatik olmayan bir şeyi netleştirdi: Milano, yüksek ekonomik gücüne ve büyük müşteri potansiyeline rağmen kıtalararası uçuşlar için bir merkez olmayacak. Yüksek kaliteli noktadan noktaya bağlantılar Milan-Linate tarafından sunulmaktadır.


Havacılık danışmanı Gerald Wissel, “Roma bile yalnızca diğer Lufthansa merkezleri pahasına büyüyebilir” diyor. Temel bir soruna işaret ediyor: Ita, Lufthansa Group’un halihazırda yerleşik markaları ve merkezleriyle ciddi bir rekabet içinde. Milano’dan gelen bir konuğun ABD’ye Münih üzerinden mi yoksa Roma üzerinden mi uçacağına karar veren daha güçlü bir merkezi kontrol sistemi yoksa, müşterileri birbirinden koparma riski vardır. Diğer şeylerin yanı sıra, bu, şimdiye kadar daha küçük ağda gerçekten başarılı olamayan BT sistemlerinin derin bir entegrasyonunu gerektirir.


Lufthansa’nın girişi sendikaları rahatlattı


İtalyan sendikaları, Ita’nın Lufthansa tarafından girişi ve yakında devralınması konusunda rahatladı. Özellikle 2021 sonbaharından beri ücret tazminat fonunda yer alan yaklaşık 3.700 eski Alitalia çalışanı için filoyu genişleterek yeni işler yaratmakla ilgileniyorlar. Ita işgücünün yalnızca mevcut 4.300’den 5.500’ün üzerine çıkması gerekiyor.


Lufthansa planları için bir risk, anlaşmanın yakında AB Komisyonu tarafından yapılacak rekabet denetimidir. Danışman Wissel, Brüksel yetkililerinin her zamankinden daha yakından incelemesini bekliyor. Son olarak mahkemeler, Avrupa ülkelerinden havayollarına birçok korona yardımı için AB onaylarını hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle reddetti. Ita şirkete girdiğinde Roma ve Milano’daki bazı kalkış ve iniş haklarını devretmek için yeterli olup olmayacağı en azından sorgulanabilir. Spohr, Ita’nın, Ryanair ve diğer düşük maliyetli havayollarının kısa mesafeli rotalarda uzun süredir baskın güç olduğu kendi iç pazarındaki zayıf pazar konumuna işaret ediyor. İtalya Maliye Bakanı Giancarlo Giorgetti, başarılı bir gelecek umuduyla bir İtalyan atasözü kullandı: “Güllerse açarlar.”


dpa

#Konular