Havacılık: ABD Senatosu Boeing'deki güvenlik sorunlarına odaklanıyor

EkoIte

Member
hava trafiği
ABD Senatosu Boeing'deki güvenlik sorunlarına odaklanıyor





Boeing'in 787 “Dreamliner” modeliyle kendi kalite standartlarını ihlal ettiği söyleniyor – ya da bir ihbarcı öyle iddia ediyor. Şirket iddiaları reddediyor. Fotoğraf

© Mic Smith/AP/dpa


Boeing'den bir ihbarcı, şirketin 787 “Dreamliner” modeliyle kendi kalite standartlarını ihlal ettiğini iddia ediyor. ABD Senatosunda büyük bir sahneye çıkıyor. Boeing iddiaları reddediyor.





Amerikalı uçak üreticisi Boeing'deki kalite kontrolleri bugün ABD Senatosu'ndaki duruşmanın odak noktası olacak. Şu anda ihbarcı olarak görev yapan bir Boeing çalışanının soruşturma alt komitesinde ifade vermesi bekleniyor.



Boeing'in, 787 “Dreamliner” modelini üretirken, gövde parçalarının montajında uçağın ömrünü kısaltabilecek hataları tolere ettiğini iddia ediyor. Şirket iddiaları kesin bir dille reddetti. Boeing, Ocak ayında bir 737-9 Max uçağının uçuş sırasında gövde parçasını kaybetmesiyle sonuçlanan ramak kala olaydan sonra kalite kontrollerini iyileştirme baskısı altında.


ABD havacılık otoritesi FAA bunun için ayrıntılı bir plan talep ediyor ve Boeing'in 737 serisinin üretimini genişletmesine izin vermiyor. Senatörler artık konuyu daha derinlemesine incelemek istiyorlar. Washington'daki duruşmanın en önemli tanığı, Boeing mühendisi olarak daha önce 787 ve yaygın olarak kullanılan uzun mesafe 777 modeli üzerinde çalışmış olan Sam Salehpour'dur.


Boeing iddiaları yalanladı


Ona göre Boeing, 787'deki ayrı gövde bölümleri arasındaki boşlukların çok büyük olmasına izin verdi, bu da daha hızlı aşınmaya yol açabilir. Boeing bu ifadeye şiddetle karşı çıkıyor. Baş mühendis Steve Chisholm, bu tipteki 671 uçağın altı yıllık çalışmanın ardından incelemelerini tamamladığını ve hiçbir uçakta herhangi bir soruna rastlanmadığını belirtti.


2010'dan 2015'e kadar 165.000 uçuşun stresinin simüle edildiği bir 787'nin gövdesinde de hiçbir malzeme yorgunluğu belirtisi görülmedi. FAA soruşturmanın sonuçlarını onayladı. Aynı zamanda Boeing yöneticisi Lisa Fahl, uçak üreticisinin 787'yi geliştirirken son derece dikkatli davrandığını vurguladı.


Gövde parçaları arasındaki mesafeye ilişkin spesifikasyon 0,005 inç (0,127 milimetre) (yaklaşık insan saçı kalınlığı) olarak belirlendi çünkü bu, kompozit malzemelerden yapılmış gövdeye sahip ilk uçaktı. Ancak daha fazla veriyle daha büyük mesafelere de izin verilebildiği görüldü. Boeing, inceleme verilerine atıfta bulunarak, yeni üretim yöntemlerinin de 777'de sorunlara yol açmadığını ileri sürüyor.


Boeing olayında şanslı tesadüf


Ocak ayının başında Boeing'e pek çok hoş olmayan manşete yol açan olayda, Alaska Airlines 737-9 Max'in kalkıştan kısa bir süre sonra tırmanırken gövde parçası kırıldı. Uçaktaki 170'den fazla kişi kolaylıkla indi, ancak şans eseri bir tesadüf eseri gövdedeki deliğin yakınındaki iki koltuk boş kaldı. Ayrıca uçak hâlâ nispeten alçak bir irtifadaydı.


Önceki araştırmalara göre, kaza soruşturma otoritesi NTSB, kırık gövde kısmında dört sabitleme cıvatasının eksik olduğunu varsayıyor. Bu türdeki diğer tüm uçaklar başlangıçta birkaç hafta süreyle kapatıldı, ancak denetimlerin ardından tekrar uçmalarına izin verildi.


Boeing sorunları ABD havayollarını da etkiliyor. Ocak ayında uçuş programında birkaç düzine 737-9 Max uçağının arızalanması United Airlines'a yaklaşık 200 milyon dolara (188 milyon euro) mal oldu. Sonuç olarak havayolu son çeyrekte 124 milyon dolar zarar açıkladı. Ayrıca Boeing'de üretimin genişletilmemesi, havayolunun planlanandan daha az yeni uçak alacağı anlamına geliyor. United şimdi 2026 ve 2027 yıllarında Boeing'in rakibi Airbus'tan kiralama şirketlerinden 35 uçak rezervasyonu yaptırmak istiyor. A321neo uçakları 737 ile rekabet ediyor.


dpa

#Konular