Enerji geçişi: Üst düzey elektrik yöneticisi – “Havai hatlara geri dönmeliyiz”

EkoIte

Member
Enerji geçişi duraklıyor; bunun nedeni de gerekli güç şebekelerinin genişlemesinin yavaş ilerleme kaydetmesi. İletim sistemi operatörü TransnetBW'nin başkanı, federal hükümeti radikal bir şekilde rotayı değiştirmeye ve havai hatlara yeniden güvenmeye çağırıyor.





Bay Götz, siz Almanya'nın önde gelen elektrik şebekesi yöneticilerinden birisiniz. Yıllardır ağ genişletme konusunda halktan bir direnç var. Hala öyle hissediyor musun? enerji geçişi?
Açıkça söyleyeceğim: TransnetBW olarak biz ve ben kişisel olarak enerji dönüşümü taraftarıyız. İnandığım için bunun için savaşıyorum. Ama bizden çok şey talep edecek nesiller boyu sürecek bir proje. Ve hedefimize giden yolda nüfusu kaybetmemeye dikkat etmeliyiz.



Bazı durumlarda elektrik hatlarının genişletilmesinde yıllar geride kalıyoruz. Kendimize koyduğumuz, 2030'da kömürü aşamalı olarak sonlandırıp 2045'te CO2 nötr hale gelme hedeflerimize hâlâ ulaşabilir miyiz?
Enerji geçişinin ne zaman gerçekleşeceğini tahmin ederken sürekli kendimizi aşmaya çalışmamalıyız. Bir yıldan fazla ya da az değil. Adım adım ilerlemeli ve yolda tökezlememeye dikkat etmeliyiz. Birçok yerde daha hızlı olmamıza rağmen şu ana kadar iyi bir ilerleme kaydettik.


Tam olarak nasıl iyi bir ilerleme kaydettiğimizi düşünüyorsunuz?
Mesela geçen yıl CO2 dengesi iyiydi, Almanya geçen yıla göre yüzde 10,1 tasarruf etti…


…ne yazık ki büyük oranda ekonomi ve talep duraklıyor. İlerleme nerede daha iddialı olabilir?
Birçok açıdan daha fazla pragmatizm ve uygulama hızı görmek isterim. Ancak görevin ölçeği göz önüne alındığında hala kendime güveniyorum. Son iki yılda politikacılar, enerji dönüşümünde başarıya giden yolu kolaylaştıracak birçok yasal önlemi hayata geçirdi. Bunlardan bazılarının kesinlikle daha büyük bir etkisi olacak.



© Christoph Schmidt/ / Picture Alliance
Kişiye


Werner Götz, iletim sistemi operatörü TransnetBW'nin CEO'sudur. Ağ genişlemesini hızlandırmak istiyor.



Kendinden emin? Önemli kuzey-güney elektrik otoyollarından biri olan “SuedLink”in çok daha önce bitirilmesi gerekiyordu. Ancak temel atma töreni geçtiğimiz yaz gerçekleşti. Bu kasvetli değil mi?
Hayır, kesinlikle kasvetli değil ama Suedlink gerçekten de iklim nötrlüğü yolculuğuna ilişkin büyük ölçekli bir projede neler olabileceğinin bir örneği. 2015 yılında dönemin Bavyera Başbakanı Seehofer ve dönemin Federal Ekonomi Bakanı Gabriel'in doğru akım hatları için havai hatlara değil, yalnızca yer altı kablolarına ihtiyaç duyma kararı bize iki ila üç yıllık bir zamana mal oldu. Politikacıların teknolojideki değişimden umdukları kabul avantajlarının gerçekleşmediğini de söylemek gerekir. Bunu da anlayabiliyorum, çünkü şu anda çabaladığımız yeniden yapılanma, boyutları itibariyle oldukça dikkat çekici ve pek çok kişisel kaygıyı da beraberinde getiriyor. Bunları öylece tartışarak çözemezsiniz ve 700'den fazla saha bilgilendirme etkinliğinde maksimum şeffaflıkla bunların tamamen çözülmesini sağlayamazsınız. Yine de sohbete devam etmek önemli ve doğru. Bu, ağ genişletme projelerinin hayata geçirilmesinde bizim için önemli bir yapı taşıdır.

Suedlink rotalarına karşı protesto



Planlanan güzergahlara neredeyse tüm ülke genelinde, yani Bavyera ile Thüringen arasındaki eski sınır kapısında direniş vardı ve hala da devam ediyor.

© Michael Reichel/ / Picture Alliance



Yetkililer tarafından ek olarak ne ölçüde yavaşlatılıyorlar?
Almanya'da sorumluluklar çok karmaşıktır. Enerji dönüşümü söz konusu olduğunda 15.000 civarında yasa ve yönetmelikle uğraşıyoruz. Meslektaşlarımız izin başvurusuyla Bonn onay makamı olan Federal Ağ Ajansı'na gittiklerinde ceplerinde üç dört sayfa kağıtla gelmiyorlar, kamyonla geliyorlar ve başvuru klasörlerinin bulunduğu paletleri boşaltıyorlar. Ancak, belge hacmini önemli ölçüde azaltacak olan yeni yasal çerçeve sayesinde gelecekte burada bir rahatlama görüyoruz.


Genişlemeyi daha hızlı ilerletmek için başka hangi seçeneklere sahibiz? Sonuçta şu anlama geliyor: Olmadan Ağ genişletme kömürden çıkış yok.
NordWestLink ve SuedWestLink gibi gelecekteki enerji hatları için havai hatlara geri dönmeliyiz. Sonuçta konu aynı zamanda enerji geçişinin karşılanabilirliği ve dolayısıyla kamuoyu tarafından kabul edilmesiyle de ilgilidir. Eğer teknolojiyi tekrar havai hatlara dönüştürürsek, gelecekte her yıl ağ ücretlerinde yaklaşık 1 ila 1,5 milyar Euro tasarruf sağlanacak. Bu, Almanya'daki tüm hanelerin yararına olacak çünkü hepsi ağ ücretlerini elektrik fiyatları üzerinden ödüyor.


Geriye doğru yuvarlansanız daha fazla zaman kaybı olmaz mı?
Bunu hesapladık. Teknoloji değişikliği nedeniyle planlamada bir yıl kaybedecektik ama inşaat aşamasında iki yıl kazanabilirdik, böylece NordWestLink ve SuedWestLink'i bir yıl önce devreye alabildik.


Peki devam eden, onaylanmış boru hattı projelerine ne olacak?
Geriye SuedLink gibi doğru akım bağlantıları için yer altı kabloları kalıyor. Onaylattık, kabloların siparişi verildi ve bir yılı aşkın süredir ara depolama tesislerimize teslim edildi. İnşaat mühendisliği şu anda inşaat aşamaları için ardı ardına devreye alınıyor. Artık herhangi bir tartışma yok. Şu anda odak noktamız zaman kazanmak ve örneğin SuedLink'i 2028'de faaliyete geçirmek. Ancak politikacıların artık yeni hat projeleri için havai hatları mümkün kılmaları gerekiyor. Söylediğim gibi bu çok büyük bir para ve toplumda enerji geçişinin kabul edilmesiyle alakalı.


Teklifinizin Federal Meclis'te uygulanma şansı nedir?
Sanırım elli elli. Şu anda çok tartışıyorum ve tüm demokratik gruplarda bu konuya olumlu bakan milletvekilleri var. Bu arada, proje ortaklarımız 50Hertz ve TenneT ile de bir araya geliyoruz: SuedWestLink, NordWestLink ve OstWestLink için ortaklaşa yer altı kablo önceliğinden uzaklaşma çağrısında bulunuyoruz.


2015 yılında yer altı kabloları konusunda CSU galip geldi. Bavyera Başbakanı Markus Söder ile havai hatları tekrar kabul edip etmeyeceği konusunda görüştünüz mü?
Ayrıca Bavyera'da net bir şekilde yeniden düşünmeyi seziyorum. 2015, 2024 ile karşılaştırılamaz; o zamanlar enerji dönüşümü henüz gözle görülür durumda değildi. Bunun diğer nedenleri muhtemelen Rusya'nın Ukrayna'ya yönelik saldırı savaşı ve fosil doğal gaza bağımlılığa ilişkin yeni farkındalıktır. Bavyera'nın kuzeydeki enerji kaynaklarına hızlı bir şekilde daha yüksek bir bağlantıya ihtiyaç duyduğunun farkındalığıyla birlikte, ağ genişletmeye ve ayrıca daha ucuz ve daha hızlı bir havai hat çözümüne yönelik onay da artıyor.

Münih'te özel bir evin çatısına güneş enerjisi sisteminin kurulması.  PV'nin genişlemesi 2023'te iyi bir ilerleme kaydetti ancak henüz federal hükümetin 2030 yılına kadar genişleme hedeflerini karşılayacak kadar hızlı değil.

analiz

İklim hedefi 2030
Co2'de ciddi bir düşüş mü var? Doğru – ama bu vitrin dekorasyonu




15 Mart 2024


Berlin havai hatta tekrar ne kadar çabuk izin vermek zorunda kalacak?
Bugün yarından daha iyi. Bu kararın en geç bir sonraki çeyreğin başında verilmesi gerekmektedir.


Tahmininiz nedir: Nihayetinde tüm elektrikli arabaları ve ısı pompalarını besleyecek kadar güçlü bir Alman elektrik şebekesine sahip olacak mıyız?
Güçlü bir evet! TransnetBW olarak biz, ortaklarımızla birlikte yenilenebilir enerjilerin ihtiyaç duyulan yere ulaşmasını sağlayacağız.

#Konular