Elektromobilite: Araba paylaşımı ve kiralık arabalar: Elektrikli arabalara tereddütlü geçiş

EkoIte

Member
Elektromobilite
Araba paylaşımı ve kiralık arabalar: Elektrikli arabalara tereddütle geçiş





Menzillerinin daha kısa olması nedeniyle, elektrikli otomobillerin içten yanmalı motorlara yakıt ikmali yapılmasına kıyasla daha sık şarj edilmesi gerekecek (sembolik resim). Fotoğraf

© Julian Stratenschulte/dpa


Elektrikli otomobil pazarı büyük ölçüde zayıflıyor. Araç paylaşımcıları ve kiralık araç şirketleri de bunu hissediyor. Bazıları kendi filoları için iddialı e-kotalardan şimdilik uzaklaştı.





Elektrikli araçlara (BEV) yönelik zorlu piyasa koşulları nedeniyle bazı kiralık araç ve araç paylaşım sağlayıcıları da filolarının elektrik payını azaltıyor. Örneğin Berlin'deki araç paylaşım şirketi Miles'ta, şirketin talep üzerine açıkladığı gibi, geçen yılın sonunda tüm kiralık arabaların yalnızca yüzde 17'sinden biraz azı elektrikli tahrike sahipti.



Sadece altı ay önce bu oran yüzde 25'ti. Yeni elektrikli otomobillerin şu anda filoya yalnızca sınırlı ölçüde entegre edildiği belirtildi.


Miles, “Otomobil paylaşımında içten yanmalı araçlarla elektrikli arabalar arasında doğrudan bir karşılaştırma, elektrikli bir arabanın içten yanmalı motorlara kıyasla hâlâ bir maliyet dezavantajına sahip olduğunu gösteriyor” diye açıklıyor. “Daha yüksek satın alma maliyetleri, daha karmaşık ve pahalı onarımlar ve daha yüksek operasyonel çaba nedeniyle.”


Menzillerinin kısa olması nedeniyle elektrikli otomobillerin içten yanmalı motorlara göre daha sık şarj edilmesi gerekecek. Ayrıca, özellikle daha uzun yolculuklar veya geziler planlanıyorsa, pil seviyesi düşükse müşterilerin geleneksel sürüşe sahip bir araba kiralama olasılığı daha yüksek olacaktır. Miles, “E-otomobiller filomuzun ayrılmaz bir parçası olmaya devam edecek, ancak geçiş başlangıçta planlandığı kadar hızlı gerçekleşmeyecek” diye devam etti.


Münih'teki kiralık araç ve araç paylaşım sağlayıcısı Sixt de benzer bir açıklama yaptı. Şirket ayrıca, birkaç hafta önce 2023 yıllık bilançosunu sunarken elektrikli arabaları filodan tamamen yasaklamak istemediğini duyurdu. “Ancak, daha fazla gelişmeye yönelik özel tasarım, yüksek derecede esneklik gerektiriyor.” Buna bağlı olarak, ikinci el e-araçların satışına ilişkin piyasa koşulları önemli ölçüde kötüleşti. “Örneğin Almanya'da bu tür araçların fiyatları geçen yıl yüzde 20'den fazla düştü.”


Sixt, filosundan elektrikli otomobilleri kaldırıyor


Sixt'e göre şirket, bu nedenle geri satın alma veya kiralama anlaşması olmayan elektrikli araçları filosundan çıkarmaya başladı. Şubat 2024'ün sonunda Sixt'in elektrikli filosundaki bu tür araçların oranının, 31 Mart 2023'tekinin yalnızca yarısı kadar olduğu söylendi.


Şirkete göre, araç kiralama şirketi Europcar'ın tüm filosunda elektrikli araçların payı uluslararası alanda yüzde on iki civarında, Almanya'da ise daha yüksek. Bir sözcü, “Hedeflerimizin kapsamındayız ve şu anda bunları azaltmak için hiçbir neden görmüyoruz” dedi.


Son zamanlarda ev sahipleri ve araba paylaşanlar neredeyse hiç yeni elektrikli araç satın almıyor. Yılın ilk iki ayında, Federal Motorlu Taşımacılık Otoritesi bu grup araç sahipleri için yalnızca 663 yeni kayıt saydı; bu, satın almalarının yüzde 1,7'lik bir payına karşılık geliyor. 2023 yılı için ortalama olarak BEV'ler, kiralama şirketleri ve araç paylaşımcıları arasındaki yeni kayıtların yüzde 12,4'ünü oluşturdu. Toplamda 37.052 adet vardı. Geçen yılın Ocak ve Şubat 2023'ün aynı döneminde bile, primlerdeki düşüş nedeniyle BEV'lere olan talebin geçici olarak çöktüğü dönemde bile elektrikli araçlar, neredeyse 1.800 yeni tescil veya yüzde 4,4 ile bu sağlayıcılar arasında hala önemli ölçüde daha popülerdi.


Satın alma bonusunun süresi doldu


Ticari olarak kullanılan elektrikli otomobillere yönelik satın alma bonusu Eylül ayında tamamen sona erdi. Daha sonra talep önemli ölçüde düştü. Aralık ayında hükümet şaşırtıcı bir şekilde özel müşterilere yönelik satın alma primini iptal etti. O tarihten bu yana, yıllardır yüksek büyüme oranlarına sahip olan elektrikli tahrikler önemli bir ivme kaybetti. Otomotiv Sanayii Derneği'ne (VDA) göre, yeni tescil edilen elektrikli otomobil sayısı bu yılın ilk çeyreğinin tamamında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14 azaldı.


Miles şirketinin bakış açısına göre, en azından ticari sektörde talebi yeniden artırmanın anahtarı belediyelerdedir. Faydalı bir yaklaşım, şehirlerdeki elektrikli araçlar için park ücretlerinin muaf tutulması olacaktır. Şirket, “Gelecek açısından araç menzillerinin artmaya devam etmesi ve şehirlerdeki şarj altyapısının büyümesi de aynı derecede önemli” diye vurguladı.


dpa

#Konular