Elektrikli arabalar kışın bile tüm dizel veya benzinli motorlardan daha ekonomiktir

EkoIte

Member
Bir umut ışığı olarak piller
Kışın bile elektrikli arabalar herhangi bir dizel veya benzinli motordan çok daha ekonomiktir





ID.7 için buz devri: Soğuk odadaki sıcaklıklar eksi 40 dereceye ulaşıyor

© Volkswagen

Rolf Herbert Peters



Soğuğa aldırış etmeyen piller üzerinde laboratuvarlarda araştırmalar yapılıyor. Sonuçlar umut verici.





ADAC yakın zamanda bir kış testiyle herkesi şok etti. Eksi yedi derecede 15 farklı elektrikli otomobil sürdü ve yaza göre artan tüketimlerini ölçtü. VW ID.5 en kötü performansı (artı yüzde 107) ve Çin BYD Atto 3 en iyi performansı (yüzde 38) gösterdi. Ancak: Test rotası son derece kısaydı ve karşılaştırma değeri 23 derece artı olarak belirlendi; Bu, piller için mutlak iyi hissettiren bir sıcaklıktır.



Norveç otomobil derneği Norges Automobil-Forbund (NAF) da eksi iki ila eksi on derece artı bir fırtınada 23 modeli bilmek ve test etmek istedi. Sonuç daha hafifti. Tüketim WLTP değerinden maksimum yüzde 34 (yani broşürlerde yer alan tüketim) saptı. Kaybedenlerden biri de yüzde 30 civarında kayıpla verimli sayılan ama yine de 441 kilometre yol kat eden Tesla Model 3 oldu. BMW i5 ikinci oldu (eksi yüzde on iki).


Kışın tüm arabalar daha fazla enerji tüketir, fizik budur. İçten yanmalı motorlar aynı zamanda sıvı ve katı yağların hala viskoz olduğu ve çok fazla ısının kaybolduğu soğuk bir çalışma aşamasından geçmek zorundadır. TÜV Nord'a göre bu aşamada tüketim bir buçuk ila iki kata kadar hafif bir artış gösteriyor. Soğukta işe sadece birkaç kilometre gidip gelen herkes, soğuk aracın ne kadar aşırı olduğunu bilir. Isıtma, kış lastikleri ve diğer tüketicileri de eklerseniz, içten yanmalı motorların enerji ihtiyacı kışın ortalama bir ila iki litre artar. Küçük ve orta boy otomobiller için bu, yüzde 15 ila 30 oranında daha fazla yakıt tüketimine karşılık geliyor.

VW ID.7 Zillertal'daki şarj istasyonunda

Araba testi VW ID.7
Elektrikli arabayla kayak tatiline çıkmak nasıl bir şey?




6 saat önce

Artan tüketime rağmen: Konu ekonomi olduğunda elektrikli otomobiller önde




Sonuç olarak elektrikli otomobiller, kışın bile herhangi bir dizel veya benzinli motordan çok daha ekonomiktir. Konforlu bir şekilde ısıtılan ve hızlı hareket eden bir Tesla Model 3, soğuk mevsimde 100 kilometrede 20 kilowatt saat tüketiyorsa, bu sadece yaklaşık iki litre dizelin enerji içeriğine karşılık gelir. Bu tutumluluk içten yanmalı motorlarda düşünülemez.


Araştırmacılar uzun süredir pilleri kışın bile tam kapasitede tutmak için çalışıyorlar. Sorun kimyada, özellikle de yaygın olarak kullanılan lityum iyon pillerde. İçlerinde lityum iyonları enerji üretmek için kutuplar arasında göç eder. Sıcaklık düştükçe giderek yavaşlarlar. Fiziksel açıdan: iç direnç artar ve menzil azalır. Modern elektrikli otomobiller, şarj edilmeden önce aküyü yaklaşık 25 derecelik ideal sıcaklığa getiren akü yönetimine sahiptir. Bununla birlikte, ısınmanın kendisi birkaç kilowatt saati tüketir ve dolayısıyla menzili artırır.


Bu nedenle üreticiler soğuk havalardan zarar görmeyen alternatif kimyasallar arıyor. Çinli pil şirketi CATL, yeni bir elektrolit kullanarak lityum pillerin verimliliğini eksi 20 derecede yüzde 50 artırdı. Lityum demir fosfat pilinin (LFP), 400 kilometrelik menzili yalnızca on dakikada, kışın ise 30 dakikada şarj edebilmesi bekleniyor.


Lityumsuz piller umut kaynağı




Çinli üretici Greater Bay Technology, süper iletkenler olarak adlandırılan malzemeleri kullanarak pili hasara yol açmadan beş dakika içinde eksi 20 dereceden artı 25 dereceye kadar ısıtmak istiyor. Bu, kışın menzil kaybının olmayacağı anlamına gelir. Şarj hızı: altı dakikada yüzde 80'e kadar. Ömrü: 800.000 kilometre. Seri üretime bu yıl başlanması planlanıyor.


Lityum, kobalt ve nikel içermeyen sodyum iyon piller de umut verici görülüyor. Başlangıçta biraz daha düşük enerji yoğunluğuna sahip oldukları için özellikle küçük araçlar için uygundurlar. Ama eksi 20 derecede dahi ısınmaya gerek kalmadan yüzde 90 kapasiteye sahip oluyorlar. İsveçli Northvolt şirketi bunlarla büyük ilerleme kaydetti ve bunları 2026'dan itibaren Almanya'nın Dithmarschen bölgesinde üretmek istiyor. Hatta Çinli üretici JAC bunları zaten arabalara monte ediyor.


Katı hal piller muhtemelen üç veya dört yıl içinde pazara hazır olacak. Bunlar lityum iyonlarıyla çalışır ancak iyonların kutuplar arasında hareket ettiği bir sıvı olmadan çalışır. Bunun yerine katı, iletken bir seramik katman kullanılır. Avantajı: Piller, aynı boyuttaki önceki pillere göre yüzde 30 ila 40 daha fazla enerji emebiliyor ve sıcaklığa daha az duyarlı. Stellantis (Opel, Fiat, Citroën, Peugeot) 2026'da ilk katı hal pillerini kullanmak istiyor.


Kıçta yayınlandı 11/2024

#Konular