Edeka zorlu bir fiyat savaşına öncülük ediyor – arkasında bu var

EkoIte

Member
kaydeden Christina Lohner


04/29/2023, 18:36
4 dakika



Gıda üreticilerinin fahiş fiyat talep edeceğine dair tekrar tekrar iddialar var. Edeka bu süreçte zorlu bir fiyat savaşı yürütüyor ve dolayısıyla kendi çıkarlarını da gözetiyor.





Bu makale ilk olarak n-tv.de’de yayınlandı


Gıda ticaretinde olağanüstü keskin bir fiyat savaşı patlak verdi. Toplam 17 şirket artık Edeka tedarik etmiyor. Almanya’nın en büyük gıda perakendecisi artık Procter & Gamble, Mars ve Pepsi gibi tüketim malları devlerinin yanı sıra Henkel, Schwartau ve Unilever’in bazı bölümlerinden ürün almıyor. Kısmen Edeka Group’un bunları ürün yelpazesinden çıkarması, kısmen de üreticilerin kendilerinin artık tedarik etmemeye karar vermesi nedeniyle. Baden-Württemberg Kooperatif Devlet Üniversitesi’nde gıda perakendesi profesörü olan Stephan Rüschen, ntv.de ile yaptığı röportajda, “Her zaman tartışmalar ve tırmanışlar olur, ancak 30 yıldır böyle bir şey yaşamadım” diyor.


Edeka’nın gıda devlerini aşırı fiyatlar uygulamakla suçlamakta haklı olup olmadığını kendisi gibi uzmanlar için bile değerlendirmek güç. Ancak Rüschen, “üreticilerin şu anda yüksek olan enflasyonu kendi fiyat seviyelerini yükseltmek için kullandıkları” izlenimine de sahip. Ancak sektör uzmanının gözünde Edeka, halka karşı agresif yaklaşımıyla da kendi hedeflerinin peşinden gidiyor.



Bir yandan, uluslararası üreticiler Almanya’da nispeten az kazanıyor çünkü yerel müşteriler çok fiyat odaklı alışveriş yapıyor, yani gelirlerinin nispeten küçük bir kısmını bakkaliye harcıyor. Rüschen’in açıkladığı gibi, indirimciler Almanya’da yüzde 40’lık bir pazar payına sahip. “Sonuç olarak, üreticilerin Alman yan kuruluşları daha yüksek marjlar elde etmek için iç baskı altındadır.” Şu anda bunu gerçekten başarmak için bir fırsat var. Bu açıdan, aşırı fiyat suçlaması, kanıtlanması ve hatta miktarının belirlenmesi zor olsa bile, hemen reddedilemez, diyor ticaret uzmanı.


Fiyat savaşı: Edeka üreticileri uyardı




Öte yandan, Ruffles’a göre Edeka, anı üç alıcıya sinyal göndermek için kullanıyor. “Kendinizi müşterinin avukatı olarak sunmaya çalışıyorsunuz.” Süpermarket zinciri, anlaşmazlığı kamuoyuna taşıyarak diğer tüm üreticileri de Edeka’nın fiyat artışlarını kabul etmeyeceği, aynı zamanda onlarla sıkı pazarlık yapacağı konusunda da uyarıyor. Üçüncüsü, Edeka bu yolu, bağımsız perakendecilerine grubun kendileri için sıkı pazarlıklar yaptığını ve bir üreticinin geçici olarak listeden çıkarılmasını desteklemek zorunda kalacaklarını belirtmek için de kullandı.


Edeka patronu Markus Mosa’nın suçlaması, öncelikle son iki yılda karlarını artırmayı başaran büyük markalı ürün üreticilerini hedefliyor. Rüschen, “Ancak bunlar yalnızca uluslararası rakamlar, Alman rakamları değil,” diye açıklıyor. Ve dört büyük Alman perakende zinciri – Edeka, Rewe, Schwarz Group ve Aldi – yüksek pazar paylarıyla muazzam bir satın alma gücüne sahipler, ancak bu büyük uluslararası üreticiler için önemli ölçüde daha düşük. Çünkü küresel bir şirket, Almanya’daki aralığın dışına çıkmayı kesinlikle göze alabilir.


Muhtemelen uzun sürmese de. Bonn-Rhein-Sieg Uygulamalı Bilimler Üniversitesi perakende yönetimi profesörü Thomas Roeb, ntv ile yaptığı bir röportajda, “Büyük şirketlerin artık Edeka ve Rewe’de uzun vadede temsil edilmeyeceğini hayal edemiyorum” diyor. .de Tahminine göre, her iki taraf da bir uzlaşma bulacaktır. Ancak halk kimin daha iyi performans gösterdiğini bulamayacak, çünkü fiyat savaşının aksine şirketler durumlarını açıklamayacak.


Üreticiler patlayan hammadde ve lojistik fiyatlarından şikayetçi




Üreticiler, Rewe’nin de gündeme getirdiği aşırı fiyat suçlamasını reddediyor. Örneğin Henkel, ntv.de’den gelen bir sorguya yanıt olarak mevcut “son derece yüksek” hammadde ve lojistik maliyetlerinden bahsediyor. Bir şirket sözcüsü, “Daha önce hiç bu kadar geniş ve bu şekilde görmediğimiz bu artışı tam olarak telafi edemeyiz” dedi. “Bu nedenle, en azından bir kısmını fiyat artışlarıyla devretmek zorunda kalmanın bir yolu yok.”


Edeka ve Rewe için markalı ürünlerin fiyatları özellikle önemli bir rol oynuyor. Rüschen’e göre indirimciler satışlarının yüzde 30 ila 40’ını markalı ürünlerle yaparken, Edeka daha çok yüzde 70 ila 80 gibi. Ayrıca Edeka ve Rewe, indirim yapanlarla benzer fiyatlara ulaşmak zorunda kalacaktı. Ancak ikincisi için markalı ürünlerin fiyatları da çok önemlidir. Sektör uzmanı, “Bu açıdan, Edeka patronu Mosa zaten tüm ticaret adına konuşuyor” diyor. Almanya’nın en yüksek cirolu gıda perakendecisi olarak Edeka, talep gören ilk şirkettir. Diğer bakkallar sadece daha sakin göründüler.


Kaydetmek

Bu dokuz yiyeceği indirimdeyken almalısınız





Kendisi de Henkel için çalışan yönetim danışmanı Heike Adam, yapımcıları savunuyor. Avusturya platformu “Sheconomy”de yazdığı bir makalede fiyatların önceden ve daha uzun bir süre için oluşturulduğunu açıklıyor. Maliyetlerin çoğu için planlanması genellikle kolay olsa da, geçen yıl her şey farklıydı – Ukrayna savaşının süresi ve enerji fiyatlarının gelişimi artan bir karamsarlıkla değerlendirildi. Geçici olarak bir gaz kıtlığı tehdidi oluştu, enflasyon oranı yükseldi ve yükseldi. Adam, “Bu açıdan bakıldığında, şu anda özellikle yüksek olan kârlar açgözlülük veya açgözlülük enflasyonunun bir ifadesi değil, mevcut büyük krizlerin ve bunların öngörülemezliğinin bir sonucudur” diye yazıyor. Kârlar artık süregelen enflasyon için önemli bir rezerv oluşturdu ve şirket hisseleri özellikle küçük yatırımcılar için cazip olmaya devam etti. Karlar aynı zamanda geçmiş kayıpların telafi edilmesine de hizmet etti.


Sektör uzmanları kendinden emin




Rüschen ayrıca mevcut büyük belirsizliğin üreticilerin fiyat hesaplamalarında belirleyici bir rol oynadığını düşünüyor. Enerji fiyatları tekrar düştüğü için kısa vadede fiyatlarını fiilen düşürebilen bir üretici, bunu yapmayabilir çünkü bir yıl sonra gerekirse tekrar yükseltmekte zorlanır. Çünkü markalı ürünlerin fiyatları genellikle bir yıl içerisinde dalgalanma göstermez. Ticaret uzmanı, “Bu, bir üreticinin şu anda gerçekten ihtiyaç duyduğundan daha yüksek bir fiyatı zorlamak istediği anlamına gelebilir” diyor.


Tüketiciler açısından, endüstri uzmanları yine de kendinden emin. Bir yandan, gelecekteki fiyat artışlarının son birkaç aydaki kadar güçlü olması pek olası değil. Öte yandan, rekabet işe yarıyor gibi görünüyor. Bu arada Roeb, artık bir fiyat savaşı olmayacağı anlamına gelecek bir “benzin istasyonu durumundan” korkmuştu. Ancak bu arada, perakendeciler bazı durumlarda, örneğin süt ürünlerinde fiyatları bile düşürüyor. Rüschen, “Hareket alanı orada olduğunda, ticaret de bunu fiyat açısından kendisini ayırt etmek için kullanıyor” diyor. Edeka ve Rewe sadece birbirleriyle değil indirimcilerle de rekabet ediyor. Bu nedenle gıda ticaretinde yüksek enflasyondan korkmamıza gerek yok” dedi.


ntv.de / pgo

#Konular