“Güçlü bir yol için”
Deutsche Bahn, borç dağından kurtulmak istiyor ve bunun için yan kuruluşu Arriva’yı satıyor
Deutsche Bahn şirketi 2010 yılında satın aldı ve şimdi tekrar satıyor
© Ralph Peters / Imago Görselleri
13 yıl sonra Arriva şirketi Deutsche Bahn’ın portföyünden çıkarılıyor. Ve bir sonraki yan kuruluş yakında satılabilir. Ancak bu muhtemelen Deutsche Bahn’a hiç zarar vermez.
Danimarka’da bir dil okulu, Slovenya’da bir otomobil bayisi, Budapeşte’de bir otobüs şirketi; demiryolunun yaygın dış işleriyle alay edenler için her zaman çarpıcı örnekler hazırdı. Eleştirmenler uzun zamandır ana işlerden uzakta bu tür faaliyetler için paranın neden mevcut olduğunu sorgularken, Alman tren istasyonlarındaki yolcular geç trenlerden giderek daha fazla rahatsız oluyor. Yurt dışı iştiraki Arriva’nın satılması kararıyla bu eleştiri rüzgarın bir kısmını hafifletti. Ancak bu adım, Almanya dışındaki faaliyetlerin sona ermesi anlamına gelmiyor.
CFO Levin Holle Perşembe günü yaptığı açıklamada, “Deutsche Bahn’ın stratejik hedefi, Almanya’daki ana faaliyet alanında çevre dostu demiryolu taşımacılığına rekor yatırımlar yapmaktır” dedi. “İmzalanan satın alma anlaşması bu nedenle güçlü bir yaklaşımı temsil ediyor.”
Arriva, Birleşik Krallık’ta ve diğer on Avrupa pazarında otobüs ve tren işletmeciliği yapıyor. Şirket, Londra’daki kırmızı çift katlı otobüslerden bazılarının sahibidir. Buna diğer ülkelerdeki söz konusu dil okulları, otomobil bayileri ve otobüs firmaları da dahildir. Basında çıkan haberlere göre Deutsche Bahn, bu şirketlerden ayrılması karşılığında artık 1,6 milyar avro alacak. Arriva’nın alıcısı, altyapı projelerinde uzmanlaşmış finansal yatırımcı I Squared Capital’dir. Fiyat konusunda resmi bir bilgi yoktu.
2010 yılında demiryolu Arriva’ya borçlar dahil yaklaşık 2,7 milyar euroyu masaya yatırmıştı. Arriva ile demiryolu aynı zamanda yaklaşık bir milyar avroluk yükümlülüklerin yanı sıra şirket filosuna yapılacak yüksek yatırımlardan da kurtuluyor.
Deutsche Bahn da Schenker’den kurtulmak istiyor
Demiryolu uzun süredir satışı hedefliyordu. Ancak konuyla ilgilenen pek kimse yoktu. Özellikle korona salgını Arriva’yı çok etkiledi. Şirket artık yeni yönetim altında toparlandı. Ancak yıllardır yatırım yapılmaması nedeniyle uzmanlar yeniden yapılanma davasından bahsediyor.
Sadece birkaç hafta önce Deutsche Bahn, önde gelen bir yan kuruluşunun satışında bir sonraki aşamayı duyurdu: yönetim kurulu şimdi lojistik grubu DB Schenker için bir alıcı aramak istiyor. Schenker yurtdışında da son derece aktif. Ancak Arriva’nın aksine, ekonomik açıdan iyi performans gösteren lojistik devi, Deutsche Bahn’ın son bilançolarını önemli ölçüde iyileştirdi. Yatırımcıların büyük ilgisi var. Her şeyden önce demiryolu, gelirini yaklaşık 30 milyar avroluk devasa borç dağını azaltmak için kullanmak istiyor.
Arriva ve Schenker, demiryolu patronu Hartmut Mehdorn ve onun halefi Rüdiger Grube yönetiminde milyar dolarlık satın almalarla demiryolunun küresel bir lojistik ve taşımacılık grubu, “küresel bir oyuncu” olmaya çalıştığı bir dönemi temsil ediyor. O zamanlar da bu konuda eleştiriler vardı. Yeşiller Partisi’nden siyasetçi Anton Hofreiter, 2010 yılında Arriva’yı satın alırken demiryolu yönetimini “megalomani” ile suçlamıştı.
Meksika’da tartışmalı DB katılımı
Ancak grup, Arriva’nın satışından sonra bile küresel bir oyuncu olmaya devam ediyor. Otomobil bayileri ve dil okulları artık portföyün parçası olmayacak. Şirketin kendi ECO Grubunda Deutsche Bahn, dünya çapında çok sayıda taşımacılık projesine yönelik operasyonların yanı sıra danışmanlık ve geliştirme hizmetlerini de birleştirmeye devam ediyor. Geçen yılın sonunda şirket Mısır’a milyarlarca dolarlık bir sipariş aldı. Demiryolu, buradaki ilk yüksek hızlı ağı işletecek ve bakımını yapacak.
Demiryolu aynı zamanda Katar’ın çöl eyaletindeki Doha Metrosu’na da birkaç yıldır teknik destek sağlıyor. Başkentin büyük ölçüde yeraltındaki yerel ulaşım sisteminin ilk hattı 2019’da faaliyete geçti. Demiryolu aynı zamanda Brezilya’daki Santos limanının yeniden yapılandırılması konusunda da tavsiyelerde bulundu.
Meksika altyapı projesi “Tren Maya”ya katılımları özellikle tartışmalı. 2024’ten itibaren tren, çoğunluğu Yucatán Yarımadası’nda olmak üzere yaklaşık 1.500 kilometre mesafe kat edecek ve yılda yaklaşık üç milyon turist taşıyacak. Çevre grupları ve yerli toplulukların temsilcileri projeye karşı dava açtı; bölgede altı UNESCO Dünya Mirası Alanı ve beş biyosfer rezervi bulunuyor. Birkaç hafta önce Hamburg’daki demiryolu altyapısına düzenlenen saldırı sırasında aşırılık yanlıları da sorumluluğu üstlenen bir mektupta buna değindi.
Yalnızca yılın ilk yarısında, ECO Grubu yabancı işlerinden toplam 3,1 milyar avroluk satış elde etti; bu, bir önceki yılın ilk altı ayına göre neredeyse yüzde 12 artış gösterdi. Ancak bölüm operasyonel zarara uğradı ve faiz ve vergi öncesi (EBIT) 95 milyon Euro zarar kaydetti. Bu rakamların yabancı ticareti eleştirenleri ikna etmesi pek mümkün değil.
cl
DPA
#Konular
Deutsche Bahn, borç dağından kurtulmak istiyor ve bunun için yan kuruluşu Arriva’yı satıyor
Deutsche Bahn şirketi 2010 yılında satın aldı ve şimdi tekrar satıyor
© Ralph Peters / Imago Görselleri
13 yıl sonra Arriva şirketi Deutsche Bahn’ın portföyünden çıkarılıyor. Ve bir sonraki yan kuruluş yakında satılabilir. Ancak bu muhtemelen Deutsche Bahn’a hiç zarar vermez.
Danimarka’da bir dil okulu, Slovenya’da bir otomobil bayisi, Budapeşte’de bir otobüs şirketi; demiryolunun yaygın dış işleriyle alay edenler için her zaman çarpıcı örnekler hazırdı. Eleştirmenler uzun zamandır ana işlerden uzakta bu tür faaliyetler için paranın neden mevcut olduğunu sorgularken, Alman tren istasyonlarındaki yolcular geç trenlerden giderek daha fazla rahatsız oluyor. Yurt dışı iştiraki Arriva’nın satılması kararıyla bu eleştiri rüzgarın bir kısmını hafifletti. Ancak bu adım, Almanya dışındaki faaliyetlerin sona ermesi anlamına gelmiyor.
CFO Levin Holle Perşembe günü yaptığı açıklamada, “Deutsche Bahn’ın stratejik hedefi, Almanya’daki ana faaliyet alanında çevre dostu demiryolu taşımacılığına rekor yatırımlar yapmaktır” dedi. “İmzalanan satın alma anlaşması bu nedenle güçlü bir yaklaşımı temsil ediyor.”
Arriva, Birleşik Krallık’ta ve diğer on Avrupa pazarında otobüs ve tren işletmeciliği yapıyor. Şirket, Londra’daki kırmızı çift katlı otobüslerden bazılarının sahibidir. Buna diğer ülkelerdeki söz konusu dil okulları, otomobil bayileri ve otobüs firmaları da dahildir. Basında çıkan haberlere göre Deutsche Bahn, bu şirketlerden ayrılması karşılığında artık 1,6 milyar avro alacak. Arriva’nın alıcısı, altyapı projelerinde uzmanlaşmış finansal yatırımcı I Squared Capital’dir. Fiyat konusunda resmi bir bilgi yoktu.
2010 yılında demiryolu Arriva’ya borçlar dahil yaklaşık 2,7 milyar euroyu masaya yatırmıştı. Arriva ile demiryolu aynı zamanda yaklaşık bir milyar avroluk yükümlülüklerin yanı sıra şirket filosuna yapılacak yüksek yatırımlardan da kurtuluyor.
Deutsche Bahn da Schenker’den kurtulmak istiyor
Demiryolu uzun süredir satışı hedefliyordu. Ancak konuyla ilgilenen pek kimse yoktu. Özellikle korona salgını Arriva’yı çok etkiledi. Şirket artık yeni yönetim altında toparlandı. Ancak yıllardır yatırım yapılmaması nedeniyle uzmanlar yeniden yapılanma davasından bahsediyor.
Sadece birkaç hafta önce Deutsche Bahn, önde gelen bir yan kuruluşunun satışında bir sonraki aşamayı duyurdu: yönetim kurulu şimdi lojistik grubu DB Schenker için bir alıcı aramak istiyor. Schenker yurtdışında da son derece aktif. Ancak Arriva’nın aksine, ekonomik açıdan iyi performans gösteren lojistik devi, Deutsche Bahn’ın son bilançolarını önemli ölçüde iyileştirdi. Yatırımcıların büyük ilgisi var. Her şeyden önce demiryolu, gelirini yaklaşık 30 milyar avroluk devasa borç dağını azaltmak için kullanmak istiyor.
Arriva ve Schenker, demiryolu patronu Hartmut Mehdorn ve onun halefi Rüdiger Grube yönetiminde milyar dolarlık satın almalarla demiryolunun küresel bir lojistik ve taşımacılık grubu, “küresel bir oyuncu” olmaya çalıştığı bir dönemi temsil ediyor. O zamanlar da bu konuda eleştiriler vardı. Yeşiller Partisi’nden siyasetçi Anton Hofreiter, 2010 yılında Arriva’yı satın alırken demiryolu yönetimini “megalomani” ile suçlamıştı.
Meksika’da tartışmalı DB katılımı
Ancak grup, Arriva’nın satışından sonra bile küresel bir oyuncu olmaya devam ediyor. Otomobil bayileri ve dil okulları artık portföyün parçası olmayacak. Şirketin kendi ECO Grubunda Deutsche Bahn, dünya çapında çok sayıda taşımacılık projesine yönelik operasyonların yanı sıra danışmanlık ve geliştirme hizmetlerini de birleştirmeye devam ediyor. Geçen yılın sonunda şirket Mısır’a milyarlarca dolarlık bir sipariş aldı. Demiryolu, buradaki ilk yüksek hızlı ağı işletecek ve bakımını yapacak.
Demiryolu aynı zamanda Katar’ın çöl eyaletindeki Doha Metrosu’na da birkaç yıldır teknik destek sağlıyor. Başkentin büyük ölçüde yeraltındaki yerel ulaşım sisteminin ilk hattı 2019’da faaliyete geçti. Demiryolu aynı zamanda Brezilya’daki Santos limanının yeniden yapılandırılması konusunda da tavsiyelerde bulundu.
Meksika altyapı projesi “Tren Maya”ya katılımları özellikle tartışmalı. 2024’ten itibaren tren, çoğunluğu Yucatán Yarımadası’nda olmak üzere yaklaşık 1.500 kilometre mesafe kat edecek ve yılda yaklaşık üç milyon turist taşıyacak. Çevre grupları ve yerli toplulukların temsilcileri projeye karşı dava açtı; bölgede altı UNESCO Dünya Mirası Alanı ve beş biyosfer rezervi bulunuyor. Birkaç hafta önce Hamburg’daki demiryolu altyapısına düzenlenen saldırı sırasında aşırılık yanlıları da sorumluluğu üstlenen bir mektupta buna değindi.
Yalnızca yılın ilk yarısında, ECO Grubu yabancı işlerinden toplam 3,1 milyar avroluk satış elde etti; bu, bir önceki yılın ilk altı ayına göre neredeyse yüzde 12 artış gösterdi. Ancak bölüm operasyonel zarara uğradı ve faiz ve vergi öncesi (EBIT) 95 milyon Euro zarar kaydetti. Bu rakamların yabancı ticareti eleştirenleri ikna etmesi pek mümkün değil.
cl
DPA
#Konular