Alışveriş: Otomatlardan yiyecek: Aldi ve Rewe yeni bir çığır açıyor

EkoIte

Member
Alışveriş
Otomatlardan yiyecek: Aldi ve Rewe yeni bir çığır açıyor





Aldi Süd ve Rewe bazı lokasyonlarda yiyecek alma makinelerini test ediyor. Fotoğraf

© Wolf von Dewitz/dpa


Çevrimiçi bir şey sipariş ederseniz, bazı yerlerde -örneğin Ikea'da- malları daha sonra bir otomattan alabilirsiniz. Ancak, gıda perakendecileri bunu yapmama eğilimindedir. Şimdi Aldi Süd bunu denemeye cesaret ediyor.





Süpermarket zinciri Rewe'nin ardından, indirimci Aldi Süd de işlevselliğini test etmek ve değişen müşteri talebine dair içgörüler elde etmek için bazı teslim alma makinelerini devreye aldı. Şirket, bir soruya yanıt olarak, Temmuz ortasında başlayan testin zaman ve bölge açısından sınırlı olduğunu söyledi. “Lebensmittel Zeitung” daha önce bunu bildirmişti.



Bir makine Düsseldorf'ta ve ikisi de Mülheim an der Ruhr'da. Almanya'da yaklaşık 2.000 şubesi bulunan indirim devi için, çevrimiçi alışveriş çağında yeni alışveriş davranışlarına daha iyi bir bakış açısı sağlayabilecek yenilikçi bir niş proje. Bir diğer örnek ise teslimat hizmetleri: Aldi Süd, geçen sonbahardan beri yerel olarak sınırlı bir versiyonda böyle bir hizmeti test ediyor. Rakip Rewe bunu bir süredir büyük ölçekte yapıyor. Rewe ayrıca teslim alma makinelerini de test ediyor.


Aldi makinesi nasıl çalışır?


Mein-aldi.de web sitesi veya ilgili uygulama üzerinden sipariş veren herkes, malları ertesi gün veya beş iş günü sonrasına kadar teslim alabilir – sipariş gününde mallara erişim mümkün değildir. Yaklaşık yedi metre uzunluğunda, üç metre genişliğinde ve üç buçuk metre yüksekliğindeki konteynerin iç kısmı soğutulmuş olduğundan taze ürünler de mevcuttur. Dondurulmuş ürünler de mevcuttur. Temizlik bezi sipariş eden herkese bunlar da iyi soğutulmuş olarak “servis edilecektir”. Ürün yelpazesi, mağazadaki ürün yelpazesinden daha küçüktür.


Çevrimiçi satın alma işleminden sonra tüketiciye bir QR kodu gönderilir. Bu, cihazda taranır, ardından cam bir kapı açılır ve sipariş edilen ürünlerin bulunduğu bir kağıt torba hazır olur. Sipariş, Aldi Süd'de günün her saati mevcut değildir, yalnızca belirli bir zaman aralığında mevcuttur – Düsseldorf'ta siparişin saat 15:15 ile 21:00 arasında alınması gerekir. Minimum sipariş değeri 20 avrodur ve makine için ek bir ücret yoktur. Malların bulunduğu konteyner, bir otoparkta geleneksel bir Aldi şubesinin hemen yanında yer almaktadır.


Rewe de dahil


Makine, Click & Collect adı verilen sistemin bir koludur. Burada çevrimiçi sipariş verirsiniz ve ürünleri daha sonra teslim alırsınız. Bu sayede kasada beklemek ve mağazanın koridorlarında uzun süre arama yapmak zorunda kalmazsınız.


Rakip Rewe, nispeten büyük ölçüde tıkla ve topla'ya güveniyor; şirket bilgilerine göre, Almanya'daki 1.800 şubesiyle zincirdeki her iki süpermarketten biri toplama hizmeti sunuyor. Ancak, vakaların büyük çoğunluğunda, bu mağazanın belirli bir alanına gidip bir çalışanın siparişi teslim etmesini gerektiriyor. Rewe'nin ülke çapında yalnızca 16 toplama makinesi var – yani bir kişiyle temas olmadan. Bunlar günün her saati kullanılabilir ve çoğu Köln ve Berlin'de.


“İstasyonlar müşterilere alışveriş yaparken daha fazla esneklik sağlamanın başka bir yoludur,” diyor bir Rewe sözcüsü. “Toplama istasyonu formatı, toplama hizmeti olan bir REWE mağazası için yeterli alan olmayan şehir merkezlerinde özellikle uygundur.” Rewe'nin otomat varlığı için büyük bir genişleme planı yok: süpermarket zinciri genellikle “mağazadaki sabit toplama hizmetini genişletmeyi tercih ettiğini” söylüyor.


Uzmanlar reddediyor


Endüstri uzmanları bu teklifin ekonomik potansiyeli konusunda temkinliydi. “Makinenin pahalı olması muhtemel, özellikle de soğutulmuş olması ve elektriğe ihtiyaç duyması nedeniyle,” diyor WHU – Otto Beisheim School of Management'tan pazarlama profesörü Martin Fassnacht.


Ekonomik olarak, nispeten yüksek depolama maliyetleri ve ayrıca makinelerin daha az “dürtüsel satın alımlara” yol açabileceği göz önüne alındığında, bunun pek bir anlamı yoktur: “İnsanlar artık mağazalara gitmiyor ve sonra kendiliğinden satın almıyor.” İnternette, çevrimiçi perakendecilerin kar elde ettiği kendiliğinden satın alımlar da olsa, bunların indirimci Aldi'de önemli bir etkisi olması pek olası değildir.


Prensip olarak, perakendedeki teslim alma makinelerinin avantajı, tüketicilerin artık açılış saatlerine bağlı olmaması ve satın aldıkları ürünleri günün her saati alabilmeleridir. Örneğin perakende devi Amazon, “Locker” makineleriyle bunu iyi yapıyor. Ancak market ticaretinde açılış saatleri o kadar kapsamlı ki neredeyse hiçbir müşteri kapalı dükkanlar konusunda endişelenmek zorunda kalmıyor. “Bazı süpermarketler gece yarısına kadar açık, diğerleri sabahın erken saatlerinde satışa başlıyor.”


Sürekli ulaşılabilirliğin avantajı


Fassnacht, birkaç kişi için gecenin bir yarısı market alışverişi yapabilmenin hâlâ bir avantaj olabileceğini söylüyor – onun görüşüne göre, bu muhtemelen Rewe otomatları için geçerli, zira Rewe otomatları 7/24 açık. Öte yandan, Aldi Süd'den gelen üç konteyner, müşterilere yalnızca yan taraftaki şubenin açılış saatleri içinde sunuluyor. Fassnacht, “Bu, indirimcinin planının tek küçük avantajını kaçırdığı anlamına geliyor” diyor.


Peki, kullanıcılar uygulama üzerinden sipariş verip ertesi gün eve giderken alışverişlerini alırlarsa, teslim alma makineleri sayesinde alışverişe daha az zaman harcamak zorunda kalabilecekleri gerçeği hakkında uzman ne diyor? “Zaman faktörü muhtemelen tüketiciler için çok küçük bir rol oynuyor, sonuçta genellikle mağazalarda uzun süre beklemek zorunda kalmıyorlar,” diyor Fassnacht. Süpermarketler ve indirimciler de ödeme makinelerini kullanarak bekleme sürelerini kısalttı.


Kız kardeş farklı bir yol izliyor


Peki ya Aldi evreninin diğer kısmı? Kardeş şirket Aldi Nord şimdiye kadar teslim alma makinelerini ve diğer tıkla ve topla tekliflerini kullanmaktan kaçındı. Bir şirket sözcüsü, müşteriler için alışverişi olabildiğince kolaylaştırmak istediklerini söylüyor. “Bu yüzden özellikle mağazalarımızı modernize etmeye ve müşterilerimizin alışveriş deneyimini hızlı ve kolay alışveriş için iyileştirmeye odaklanıyoruz,” diye açıklıyor Aldi Nord sözcüsü.


dpa

#Konular