Mal tedarikinin kesintiye uğraması
Aldi'den Tesla'ya: Kargo gemilerine yönelik Husi saldırıları teslimat sorunlarına neden oluyor
Maersk gibi nakliye şirketleri şu anda konteyner gemilerini Afrika çevresindeki uzun dolambaçlı yollara gönderiyor
© Hauke-Christian Dittrich / DPA
Kızıldeniz'deki Husi saldırıları nedeniyle pek çok konteyner gemisi şu anda Süveyş Kanalı'ndan geçmiyor. Bu da Almanya'daki firmalar için teslimat sorunlarına neden oluyor.
Kızıldeniz'deki durumun tırmanması, malların küresel hareketini giderek daha fazla sekteye uğratıyor. Aralık ayının başından bu yana, Yemen'den gelen Husi güçleri konteyner gemilerine saldırıyor, İsrail karşıtı Husiler ise Gazze savaşına yanıt veriyor. Alman ekonomisi de artık bunun sonuçlarını Grünheide'deki Tesla fabrikasından perakendeye kadar teslimat zorlukları şeklinde hissediyor.
Asya'dan konteyner gemisiyle yerel bölgelere ulaşan malların büyük bir kısmı normalde Süveyş Kanalı'nın darboğazından geçiriliyor. Saldırılar nedeniyle birçok nakliye şirketi artık Yemen kıyılarını çevreleyen rotadan kaçınıyor. Nakliye sağlayıcısı Flexport'a göre Süveyş Kanalı güzergahını kullanan konteyner devlerinin oranı Kasım ayının sonundan bu yana yüzde 66'dan yüzde 3'e düştü. Bu gemilerin yüzde 13'ü yerine 85'i artık Ümit Burnu çevresindeki alternatif rotayı kullanıyor. Ancak bunun için gemilerin yaklaşık iki hafta daha süreye ihtiyacı var.
Tesla fabrikası duruyor, Aldi promosyon ürünlerini bekliyor
Bunun Brandenburg, Grünheide'deki Tesla fabrikası üzerinde ciddi bir etkisi var. Asya'dan üretim için gerekli parçalar (özellikle Çin pil hücreleri) eksik olduğundan, Tesla fabrikası Şubat ortasına kadar üretimi durdurmak zorunda kaldı. Şirket, “Önemli ölçüde uzun nakliye süreleri tedarik zincirlerinde bir boşluk yaratıyor” diye açıkladı. Alman otomobil üreticileri daha fazla aküyü Avrupa'dan temin ettikleri için bu durumdan daha az etkileniyorlar.
Ancak teslimattaki gecikmeler diğer sektörlerde de sorunlara neden oluyor. Lidl ve Aldi gibi perakendecilerin promosyon ürünleriyle ilgili işleri de etkilendi. Çoğu zaman Uzakdoğu'dan gelen ev eşyaları ve benzeri ürünlere özel promosyonlar yıl boyunca sıkı bir şekilde uygulanıyor. Perşembe günü Aldi Nord, bazı gıda dışı ürünlere yönelik reklam kampanyalarını, promosyon ürünlerinin geleceği kesinleşene kadar erteleyeceğini duyurdu.
Handelsblatt'a göre gıda ve evcil hayvan maması ithalatçıları da sipariş edilen ürünlerin şu anda 20 güne varan gecikmelerle ulaştığından şikayetçi. İndirimci Lidl, bireysel ürünler için teslimat gecikmelerinden bahsediyor, ancak prensip olarak şubelere mal tedariki garanti ediliyor. HDE ticaret birliği gıda gazetesine kısa veya orta vadede gözle görülür darboğazların beklenmediğini söyledi.
Fiyatlar artıyor mu?
Ancak Almanya'daki tüketiciler boş raflarla tehdit edilmese bile krizin sonuçlarını hissedebilirler. Mevcut durum bayilerin nakliye maliyetlerini artırıyor ve bu da müşteriler için daha yüksek fiyatlara da yansıyabilir.
Şu anda Kızıldeniz'deki durumun sakinleşeceğine dair bir işaret yok. Son iki gecede ABD güçleri Yemen'deki Husi mevzilerini bombaladı. İran destekli Husiler, ABD Başkanı Joe Biden'ın ek tedbirlerle karşılık vermek istediği ticari gemilere yönelik saldırılarına devam edeceklerini duyurdu. Almanya'nın katılımıyla bir AB deniz misyonu da şu anda tartışılıyor. Ancak uzmanlar, Batı'nın askeri müdahalesi yoluyla bölgedeki nakliyeyi tamamen güvence altına almanın zor olduğunu söylüyor.
#Konular
Aldi'den Tesla'ya: Kargo gemilerine yönelik Husi saldırıları teslimat sorunlarına neden oluyor
Maersk gibi nakliye şirketleri şu anda konteyner gemilerini Afrika çevresindeki uzun dolambaçlı yollara gönderiyor
© Hauke-Christian Dittrich / DPA
Kızıldeniz'deki Husi saldırıları nedeniyle pek çok konteyner gemisi şu anda Süveyş Kanalı'ndan geçmiyor. Bu da Almanya'daki firmalar için teslimat sorunlarına neden oluyor.
Kızıldeniz'deki durumun tırmanması, malların küresel hareketini giderek daha fazla sekteye uğratıyor. Aralık ayının başından bu yana, Yemen'den gelen Husi güçleri konteyner gemilerine saldırıyor, İsrail karşıtı Husiler ise Gazze savaşına yanıt veriyor. Alman ekonomisi de artık bunun sonuçlarını Grünheide'deki Tesla fabrikasından perakendeye kadar teslimat zorlukları şeklinde hissediyor.
Asya'dan konteyner gemisiyle yerel bölgelere ulaşan malların büyük bir kısmı normalde Süveyş Kanalı'nın darboğazından geçiriliyor. Saldırılar nedeniyle birçok nakliye şirketi artık Yemen kıyılarını çevreleyen rotadan kaçınıyor. Nakliye sağlayıcısı Flexport'a göre Süveyş Kanalı güzergahını kullanan konteyner devlerinin oranı Kasım ayının sonundan bu yana yüzde 66'dan yüzde 3'e düştü. Bu gemilerin yüzde 13'ü yerine 85'i artık Ümit Burnu çevresindeki alternatif rotayı kullanıyor. Ancak bunun için gemilerin yaklaşık iki hafta daha süreye ihtiyacı var.
Tesla fabrikası duruyor, Aldi promosyon ürünlerini bekliyor
Bunun Brandenburg, Grünheide'deki Tesla fabrikası üzerinde ciddi bir etkisi var. Asya'dan üretim için gerekli parçalar (özellikle Çin pil hücreleri) eksik olduğundan, Tesla fabrikası Şubat ortasına kadar üretimi durdurmak zorunda kaldı. Şirket, “Önemli ölçüde uzun nakliye süreleri tedarik zincirlerinde bir boşluk yaratıyor” diye açıkladı. Alman otomobil üreticileri daha fazla aküyü Avrupa'dan temin ettikleri için bu durumdan daha az etkileniyorlar.
Ancak teslimattaki gecikmeler diğer sektörlerde de sorunlara neden oluyor. Lidl ve Aldi gibi perakendecilerin promosyon ürünleriyle ilgili işleri de etkilendi. Çoğu zaman Uzakdoğu'dan gelen ev eşyaları ve benzeri ürünlere özel promosyonlar yıl boyunca sıkı bir şekilde uygulanıyor. Perşembe günü Aldi Nord, bazı gıda dışı ürünlere yönelik reklam kampanyalarını, promosyon ürünlerinin geleceği kesinleşene kadar erteleyeceğini duyurdu.
Handelsblatt'a göre gıda ve evcil hayvan maması ithalatçıları da sipariş edilen ürünlerin şu anda 20 güne varan gecikmelerle ulaştığından şikayetçi. İndirimci Lidl, bireysel ürünler için teslimat gecikmelerinden bahsediyor, ancak prensip olarak şubelere mal tedariki garanti ediliyor. HDE ticaret birliği gıda gazetesine kısa veya orta vadede gözle görülür darboğazların beklenmediğini söyledi.
Fiyatlar artıyor mu?
Ancak Almanya'daki tüketiciler boş raflarla tehdit edilmese bile krizin sonuçlarını hissedebilirler. Mevcut durum bayilerin nakliye maliyetlerini artırıyor ve bu da müşteriler için daha yüksek fiyatlara da yansıyabilir.
Şu anda Kızıldeniz'deki durumun sakinleşeceğine dair bir işaret yok. Son iki gecede ABD güçleri Yemen'deki Husi mevzilerini bombaladı. İran destekli Husiler, ABD Başkanı Joe Biden'ın ek tedbirlerle karşılık vermek istediği ticari gemilere yönelik saldırılarına devam edeceklerini duyurdu. Almanya'nın katılımıyla bir AB deniz misyonu da şu anda tartışılıyor. Ancak uzmanlar, Batı'nın askeri müdahalesi yoluyla bölgedeki nakliyeyi tamamen güvence altına almanın zor olduğunu söylüyor.
#Konular