Akaryakıt fiyatları: Akaryakıtta üçüncü en pahalı yıl – 2025 biraz daha ucuz olabilir

EkoIte

Member
Gaz fiyatları
2024 yakıtta üçüncü en pahalı yıl oldu; 2025 biraz daha ucuz olabilirdi






Mevcut bağlantıyı kopyala







2024 yılı tüm zamanların en pahalı tank yıllarından biri oldu, fiyatlar yüksek seviyede sabit kaldı. Tüketicilerin 2025'te neler bekleyebileceği.


Yakıtta üçüncü en pahalı yılın ardından ADAC, başlangıçta 2025'te yakıt fiyatlarında büyük bir artış beklemiyor. 1 Ocak 2025'ten itibaren ton başına CO2 fiyatı mevcut 45 avrodan 55 avroya çıkacak. Vergi, iklime zarar veren yakıtların kullanımına yönelik bir yük getiriyor ve bu, pompada da fark ediliyor. ADAC uzmanı Christian Laberer, artan CO2 fiyatı nedeniyle benzin ve dizelin yaklaşık üç sent daha pahalı hale gelmesini bekliyor. Ancak bu yeni yılın ilk gününde gerçekleşmeyecek. Deneyimler, yumuşak bir geçişin beklenmesi gerektiğini göstermiştir. Ayrıca bu fiyat unsuru diğer gelişmelerin gölgesinde kalabiliyor.





17 Nisan E10 benzininin en pahalı günü oldu



Laberer'e göre tüketiciler 2024 yılında E10 premium benzin için litre başına ortalama 1,74 euro, dizel için ise 1,65 euro ödeyecek. ADAC uzmanı, tahminler genel olarak zor olsa da fiyatların 2025'te sabit kalmasını bekliyor. Petrol fiyatının yanı sıra dolar ile euro arasındaki döviz kuru da özellikle önemli bir rol oynuyor. Geçen yıl bu, 20 sentin çok üzerinde dalgalanmalara yol açtı: E10 için 17 Nisan, ülke genelinde litre başına günlük ortalama 1,867 avroyla en pahalı gündü; dizel için ise 13 Şubat, 1,767 avroydu. En ucuzu 1 Ekim'de 1.631 euro ile E10, 18 Eylül'de ise 1.523 euro ile dizel oldu.





Çin'deki elektromobilite patlaması petrol açlığını azaltıyor



Petrol talebinin 2025'te de düşük kalması bekleniyor. Bunun bir nedeni Avrupa'da ekonominin zayıflaması, diğeri ise Çin'de elektromobilitedeki patlama. Commerzbank uzmanı Carsten Fritsch, “Çin'in küresel petrol talebinin lokomotifi olduğu dönemler muhtemelen sona erecek” diyor. Orta Doğu'daki çatışmalar ve Ukrayna'daki savaş petrol piyasasında belirsizliğe neden oldu. Büyük petrol ülkelerindeki üretim henüz etkilenmediği için bu durum fiyatların sürekli olarak yükselmesine yol açmadı. Ayrıca geleceğin ABD Başkanı Donald Trump'ın ham petrol üretimini artıracağını açıklaması da fiyatları baskılayabilir. Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) da 2025'te ham petrolde arz fazlası bekliyor.



Jeopolitik durum önemli bir belirsizlik kaynağı olmaya devam ediyor. ABD'nin İran'a karşı daha sert yaptırımları arzı azaltabilir. Trump'ın açıkladığı tarifeler küresel ekonomi üzerinde baskı yaratırsa, bu da petrol talebini azaltabilir.





2025 biraz daha ucuz bile olabilir



Laberer'in beklediği gibi 2025'te akaryakıt fiyatları öncelikle yatay hareket ederse ve büyük bir kriz yaşanmazsa, önümüzdeki yıl 2024'ten biraz daha ucuz bile olabilir. Son dönemde akaryakıt, yıllık ortalamadan birkaç sent daha ucuzdu.



Uzman, “Benzinin litresi başına 1,30 veya 1,40 avroluk eski fiyat seviyelerinin düşünülmesi pek mümkün değil” diyor. Bununla birlikte, pek çok tüketici mevcut fiyatları özellikle acı verici bulmuyor – “çünkü Ukrayna'daki savaşın başlangıcından bu yana tamamen farklı şeyler gördüler.” O zamanlar yakıtın maliyeti bazen litre başına iki avrodan çok daha fazlaydı. Uzman artık en azından kısa vadede benzer bir şey beklemiyor.



dpa