Adalet: Boeing 737 Max ile ramak kala olay sonrası soruşturmalar

EkoIte

Member
Adalet
Boeing 737 Max'te ramak kala incelemeleri





Alaska'dan neredeyse yeni bir Boeing 737-8 Max ile yaşanan olayda, kalkıştan kısa bir süre sonra 26. sırada bir gövde parçası kırıldı. Fotoğraf

© Kredisiz/Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu/AP


Neredeyse yeni bir uçağın gövdesinin parçalanmasıyla ilgili olay, Boeing için büyük sonuçlar doğurabilir. ABD Adalet Bakanlığı şirkete büyük sorun çıkarabilir.





Ocak ayının başında Boeing 737-8 Max'in kıl payı kaçırılmasının ardından ABD Adalet Bakanlığı da bir soruşturma başlattı. Etkilenen havayolu Alaska Havayolları Cumartesi günü yaptığı açıklamada soruşturmada işbirliği yaptığını ve hedef alındığına inanmadığını söyledi.



Böyle bir durumda Adalet Bakanlığının devreye girmesi normaldir. Wall Street Journal daha önce müfettişlerin yolcularla temas kurduğunu ve pilotlar ve uçuş görevlilerini sorguladığını bildirmişti.


170 kişi şokla kurtuldu


Alaska'dan neredeyse yeni bir Boeing 737-8 Max ile yaşanan olayda, kalkıştan kısa bir süre sonra 26. sırada bir gövde parçası kırıldı. Gemideki 170'den fazla kişi büyük ölçüde şok oldu. Ancak uzmanlar, şans eseri gövdedeki delikteki iki koltuğun boş kaldığına dikkat çekti.


Kaza araştırma kurumu NTSB, ilk incelemelere göre gövde kısmındaki dört sabitleme cıvatasının tamamen eksik olduğunu varsayıyor. NTSB şefi Jennifer Homendy, birkaç gün önce ABD Senatosu'nda yapılan duruşmada, parçanın 154. uçuşta patlak verene kadar yukarı doğru kaymaya devam ettiğine dair işaretler bulunduğunu söyledi.


Boeing için ilk sonuçlar


Olayın Boeing için zaten sonuçları oldu. Havacılık otoritesi FAA, uçak üreticisinin bir sonraki duyuruya kadar Max üretimini genişletmesine izin vermiyor; Boeing'in teslimatlardaki gecikmeyi acilen azaltması gerekiyor. FAA aynı zamanda üretime de yakından bakıyor. Adalet Bakanlığı'nın soruşturması daha ciddi sorunlara yol açabilir.


Soruşturmanın aynı zamanda Boeing'in 2018 ve 2019 yıllarında 737 Max uçağının düştüğü iki kazanın ardından soruşturmayı sonuçlandıran anlaşmanın şartlarına uyup uymadığıyla ilgili olması da muhtemel. Endonezya Lion Air ve Etiyopya Havayolları uçaklarının karıştığı kazalarda 346 kişi hayatını kaybetti. Sorun yardım yazılımında yatıyordu. Anlaşmanın bir parçası olarak Boeing, eski çalışanların FAA'yı yazılımı çalıştırmak için gereken pilot eğitiminin kapsamı konusunda gerektiği gibi bilgilendirmediklerini itiraf etti.


Milyar dolarlık anlaşma şartlara bağlı


O dönemdeki 2,5 milyar dolarlık anlaşma, diğer hususların yanı sıra, Boeing'in herhangi bir hukuki sorun yaşamayacağını ve tüm hükümet soruşturmalarında işbirliği yapacağını öngörüyordu. Adalet Bakanlığı, Boeing'in taahhütlerini ihlal ettiği sonucuna varırsa, o dönemdeki yanlış beyan iddiaları yeniden gündeme gelebilir veya şirketin denetimi uzatılabilir.


Alaska olayını araştırmaya devam eden NTSB, aynı zamanda Adalet Bakanlığı'nın soruşturmasının Boeing çalışanlarının kurum uzmanlarıyla iletişimde daha az açık hale gelmesinden korkuyor.


dpa

#Konular